Du är här: Systemvård > Allmänt > Företagsinformation > Allmänt om Företagsinformation

Allmänt om Företagsinformation

Varför denna rutin?

I Företagsinformation läggs samtliga uppgifter upp för företaget. I rutinen finns som standard två flikar. Med tilläggsfunktionen lagerställehantering installerad finns även en tredje flik avsedd för detta, se mer om det nedan.

I första fliken Adresser med mera registreras uppgifter om företaget, bl.a. postadress, leveransadresser, telefon, momsregistreringsnummer, m.m. Det är uppgifter som t.ex. skrivs ut som fottext på blanketter.

I den andra fliken Referenser skapas en tabell med referenserna på företaget. Tabellen ska innehålla en lista över samtliga användare som köper och säljer på företaget.

Längst ned i fönstret finns knappen Extra information där uppgifter för spedition och avisering via EDI för företaget anges.

Lagerställehantering

Då lagerställehantering är installerat finns även fliken Transporttid och villkor mellan ställen. Här går det att ange en transporttid i antal arbetsdagar per registrerat lagerställe.

Vid lagerställehantering finns i denna rutin företagsinformation som gäller för alla lagerställen samt företagsinformation som är unik per lagerställe. Fältrubriker som har kursiv text visar den information som gäller för alla lagerställen.

Lagerställen registreras under knappen Byt lagerställe i Fönsterfunktioner. Läs även mer om lagerställehantering i Startboken under Tillämpningar.

Obs! Det går inte att ta bort ett lagerställe sedan det blivit registrerat. Var därför säker på hur många lagerställen som ska läggas upp. Det går dock att byta namn på ett lagerställe. Kom ihåg att en stor databas gör att det tar lång tid att registrera ett lagerställe.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av