Under Allmänt i modulen Systemvård finns bl.a. rutiner samlade för att göra inställningar av de flesta parametrar i MONITOR. Vid leverans av systemet är samtliga parametrar ifyllda med standardinställningar.
Nedan ges en kortfattad beskrivning av samtliga rutiner i ett komplett system, under Allmänt i Systemvård.
Här läggs alla företagsuppgifter in, t.ex. post- och leveransadresser, telefonnummer, e-postadress, referenser, m.m.
Här är samtliga inställningar och parametrar för alla moduler i systemet samlade. Fönstret består av ett antal flikar, där varje flik representerar en modul. Under varje flik finns alla inställningar per modul.
Denna rutin har att göra med LB/FB-utbetalningar under Leverantörsreskontra i Inköpsmodulen. Syftet med rutinen är att systemet automatiskt justerar utbetalningsdatum för LB/FB-betalningar så att de inte hamnar på helgdagar.
I denna rutin visas efter generering, en tabell över de vardagar under året som ska ligga till grund för beräkning av leveranssäkerhet i Leverantörsvärdering oplego, Leverantörsvärdering och Leveranssäkerhet kund. Denna kalender används också för transporttidshantering på kund- och inköpsorder.
Registrera egna helgdagar
Denna rutin används för att registrera landets helgdagar i de fall landet inte finns valbart i rutinen Svensk kalender.
Här bestäms vilka startnummerserier som ska användas för varje delsystem. Innan systemet tas i drift ska startnummer anges för respektive nummerserietyp. När systemet är i drift räknas dessa startnummer upp löpande vid registreringar.
Här skapas ett nytt bokföringsår. Här kan också i vissa fall även ändringar på ett befintligt bokföringsår göras.
Här väljs vilken kontoplanstyp som ska användas. Det går även att importera kontoplan. Rutinen är främst avsedd att användas då nytt företag installerats i MONITOR.
Här går det att skapa momsrapporter utifrån olika länders krav. Det går också att välja vilken momsrapport som ska vara förvald i systemet vid utskrift i rutin Utskrift momsrapport i Redovisning.
Här registreras budgetkurvor.
Här registreras verifikationsnummerserier i redovisningen. Verifikationsnummerserier måste finnas registrerade innan verifikationsregistrering kan ske.
Här görs inställningar för texter och parametrar för de externa dokument som skrivs ut från MONITOR. Dessa dokument baseras på blanketter. T.ex., ordererkännande, faktura, inköpsorder, m.m.
Här formuleras de olika fritexter som sedan kan skrivas ut längst ned på alla blanketter vid olika tillfällen.
Här formuleras de kravtexter som ska skrivas på betalningspåminnelser samt hur intervallet mellan påminnelser ska se ut.
Här görs inställningar av parametrar för vilka tillverkningsorderdokument som ska finnas, beskrivning hur tillverkningsordersatsen ska se ut med olika typer av dokument och vilka dokument som ska ingå.
Här hämtas en lista som loggar olika viktigare händelser i systemet. Det kan t.ex. vara en nettobehovskörning. I loggen går det att se vem som utfört, datum, vilken rutin, samt lite ytterligare information.
Här går det att lägga in meddelandetext och hyperlänkar som sedan visas på startsidor som använder textkomponenten Anslagstavla. Startsidor skapas och konfigureras i rutin Konfigurering startsida.
I denna rutin ställer du in från vilka skarpa företagsdatabaser i systemet som artikelsaldo ska kunna hämtas upp och visas i rutinen Artikelfråga.