Under denna sektion finns inställningar som berör leverantörer.
Bankgironummer som leverantörskod
Denna parameter styr i fältet Leverantörskod i rutin Uppdatering leverantörer att leverantörskod alltid måste anges med ett giltigt bankgironummer. Vid registrering av en ny leverantör uppdateras automatiskt fältet Bankgironummer på leverantören.
Parametern kan inte användas om leverantörer redan finns registrerade på andra koder än bankgironummer. Parametern innebär i praktiken att det bara går att registrera leverantörer i Sverige som har ett bankgironummer.
Förvalt betalsätt för ny leverantör
Här går det att välja vilket betalsätt som ska bli förvalt på nya leverantörer som registreras i systemet.
Visa fliken Extra info i Uppdatering leverantör
Här går det att välja om fliken Extra info ska visas i rutin Uppdatering leverantörer. Det går att välja att visa en flik med eller utan en tabell.
På denna flik går det att lägga in ytterligare valfri extra information i ett antal textfält, datumfält, heltalsfält och decimalfält. Fältrubrikerna går att anpassa efter eget behov via egenskapshantering. Uppgifter kan sedan användas i egna rapporter, osv.
Använd kategoridelar för leverantörskatagori
Markeras denna parameter går det att visa kategorihjälpfönster med flera selekterings- och valmöjligheter i fältet Leverantörskategori i rutin Uppdatering leverantörer. Selekteringsbegrepp skapas i rutin Kategoridelar, under Tabeller i Systemvård. Leverantörskategoriparametern avgör även vilken hjälp som ska vara möjlig att få i beställningsbilden för de listor där det går att selektera på leverantörskategori. Förvalt är parametern aktiverad.
Om denna parameter inte är markerad anges leverantörskategori i fritext, max 15 tecken. Knappen bredvid kategorifältet visar instruktioner för att ange kategori. Dessa instruktioner anges i rutin Kategorier, under Tabeller i Systemvård.
Använd kategoridelar för referenskatagori
Markeras denna parameter går det att visa kategorihjälpfönster med flera selekterings- och valmöjligheter i fältet Ref.kat på fliken Information i Uppdatering leverantörer. Selekteringsbegrepp skapas i rutin Kategoridelar, under Tabeller i Systemvård. Förvalt är parametern aktiverad.
Om denna parameter inte är markerad anges referenskategori i fritext, max 10 tecken.
Förvalt aktivera Slutattest av leverantörsfakturor på nya leverantörer
Markeras denna parameter aktiveras Slutattest på leverantörsfakturor automatiskt på nya leverantörer i Uppdatering leverantörer.
Slutattest innebär att samtliga leverantörsfakturor måste gå igenom en slutattest innan de går att betala, alltså en typ av betalningsgodkännande. Slutattesten görs efter att fakturorna definitivbokats i rutin Registrera leverantörsfakturor. Vid slutattest får fakturorna status Slutattesterad.
Slutattest av leverantörsfakturor görs i en speciell rutin i leverantörsreskontran, kallad Slutattest. Syftet med att slutattestera kan t.ex. vara att en chef måste göra en sista granskning av fakturorna innan de går att betala.
Förvalt bifoga xml-fil för ny leverantör
Denna parameter styr om det förvalt ska vara markerat på en ny leverantör att xml-fil ska bifogas i e-postmeddelande med inköpsorder och reklamation. Om xml-fil ska bifogas eller inte kan även manuellt ställas in på en leverantör via knappen Bifoga xml-fil på fliken Information i Uppdatering leverantörer. Att skicka xml-filer i e-postmeddelande med inköpsorder och reklamation är en funktion i MONITOR-till-MONITOR.
Förvald leverantörsstatus för ny leverantör
Här går det att välja vilken status som ska sättas förvalt då en ny leverantör registreras i rutinen Uppdatering leverantörer. De alternativ som finns är:
* Alternativet Skarp leverantör (orderhanteras) går inte att ändra, övriga status går att uppdatera/ändra i rutinen Kund- / Leverantörsstatus.