En allmän beskrivning för hantering av listor i MONITOR finns under Generellt i Startboken.
Vad skrivs ut i denna rutin?
Denna rutin skapar en blankett eller en EDI-fil med data om legoinköp och prognoser. Syftet är att informera legoleverantören om vad som "ligger i röret". Blanketten kan skickas med e-post. I första hand används första referensens e-postadress, om denna saknas används leverantörens generella e-postadress.
Hantering av fönster
Beställningsbilden i denna rutin består av två delar. I den vänstra delen av fönstret finns ett antal selekteringsmöjligheter. Om dessa fält lämnas tomma kommer samtliga leveransplaner att skrivas ut.
Genom att välja Preliminärt urval under Fönsterfunktioner går det i den högra delen av fönstret att se selekterade val. I det läget går det även att förhandsgranska utskriften. Se exempel och ytterligare beskrivning av blanketten för leveransplan Op.lego under Utskriftsexempel.
EDI-export
Det finns en tilläggsfunktion för att kunna göra utskrifter till legoleverantörer från denna rutin och exportera dessa till EDI-fil. Är den tilläggsfunktionen installerad, ska parametern Export EDI i Utskrift lev.plan op.lego sättas på de legoleverantörer som dessa utskrifter ska exporteras till via EDI. Parametern finns under knappen Ext.info på fliken Information i Uppdatering leverantörer i Inköp. En koppling för denna typ av EDI-export behöver även vara upplagd upp i EDI Kopplingar i Systemvård.
Automatkörning av EDI-export
Denna rutin har även stöd för automatkörning av EDI-exporten, om systemet har tilläggsfunktionen ovan installerad. I beställningsbilden ska då parametern Endast EDI export markeras för att automatkörningen ska fungera. Denna automatkörning ingår i tilläggsfunktionen Agenten.
Automatkörning av rutinen ger aldrig några blankettutskrifter även om "skriv ut" väljs.
Fönsterfunktioner
Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.