Fliken Serviceplan

Fliken Serviceplan visas om tilläggsfunktionen Servicehantering finns installerad.

På denna flik går det att med knappen Läs in serviceplan välja vilken eller vilka serviceplaner som ska ligga till grund för serienumrets servicebok. Det går att välja mellan de serviceplaner som är angivna på artikeln, men det går även att välja en valfri serviceplan. Ett startdatum som anger när serviceplanen börjar gälla ska väljas. Vid inläsning omvandlas planerna till en servicebok bestående av servicetillfällen. Utifrån serviceplanens startdatum och intervallet mellan raderna räknas det datum ut då servisen ska utföras. Saknas intervall sätts ett datum flera år framåt (samma datum som sätts på offertrad).

Alla rader som läses in och blir aktiva. Det går att inaktivera en servicerad som inte ska utföras och det går även att radera servicerader.

På knappen Serviceplaner visas vilka serviceplaner som lästs in till serienumret. Här går det att ändra startdatum för kvarvarande servicerader för en serviceplan. Det går även att radera kvarvarande servicerader.

Om man angivit att det är mätarställning, körtid eller antal/cykler som styr när en service ska utföras så markeras raden i fet stil på fliken Serviceplan i produktregistret när värdet av dessa överstiger serviceplansradens angivna värde.

Det går att frisläppa en serviceplansrad till skarp order. Detta går att göra både på fliken Serviceplan i produktregistret och i rutinen Lista serviceplan.

Serviceplansrader visas på fliken Händelser med serviceartikeln i kolumnen Ordernr.

Det går att använda prefix på kundorder när serviceplaner frisläpps. Denna möjlighet aktiveras med systemparametern Förvalt prefix på ordernr vid frisläppning av serviceplan under Service på fliken Försäljning i rutinen Systeminställningar.