Allmänt om Aktiviteter
Varför denna rutin?
Denna rutin används dels för att registrera aktiviteter knutna till kund, leverantör, artikel och avtal. Dessa aktiviteter blir sedan valbara i samband med att en aktivitet skapas på kund, offert, kundorder, leverantör, förfrågan, inköpsorder, artikel eller anställd. Dels går det att skapa aktivitetsmallar som fungerar som förvalda listor av aktiviteter som ska utföras.
I rutinen finns följande flikar:
- Kundaktivitet där det i en tabell går att registrera kundaktiviteter, med kod och benämning.
- Leverantörsaktivitet där det på motsvarande sätt går att registrera leverantörsaktiviteter.
- Artikelaktivitet där det på motsvarande sätt går att registrera artikelaktiviteter.
- Avtalsaktivitet för inköp och försäljning där det på motsvarande sätt går att registrera avtalsaktiviteter.
- Anställdaktivitet där det på motsvarande sätt går att registrera anställdaktiviteter.
- Aktivitetsmallar där aktivitetsmallar kan skapas vid behov.
Följande aktiviteter registreras inte i denna rutin (aktivitetsmallar för avvikelser och projekt skapas dock här):
- Avvikelseaktiviteter, som istället registreras på fliken Aktiviteter i rutinen Registrera grunddata under Kvalitet i modulen Lager.
- Projektaktiviteter, som istället registreras på fliken Aktiviteter i rutinen Registrera grunddata projekt under Projekt i modulen Redovisning. Projektaktiviteter delas upp i huvud- och underaktiviteter. Läs mer om detta i manualen för Registrera grunddata projekt.
Var används aktiviteter?
Kundaktiviteter kan användas under fliken Säljstöd i rutinen Uppdatering kunder och rutinen Kundfråga i Försäljning. Det går även att använda kundaktiviteter under fliken Säljstöd i rutinerna Registrera offert, Registrera kundorder samt Registrera ramorder - Försäljning.
Leverantörsaktiviteter används under fliken Inköpsstöd i rutinerna Uppdatering leverantörer och Leverantörsfråga i Inköp. Det går även att använda leverantörsaktiviteter under fliken Inköpsstöd i rutinerna Registrera förfrågan, Registrera inköpsorder samt Registrera ramorder - Inköp.
Artikelaktiviteter används under fliken Aktiviteter i rutinen Uppdatering artiklar i modulerna Inköp, Försäljning och Lager.
Avtalsaktiviteter används under fliken Aktiviteter i rutinerna Registrera avtal - Inköp och Registrera avtal - Försäljning.
Anställdaktiviteter används under fliken Aktiviteter i rutinen Uppdatering anställda.
Avvikelseaktiviteter används under fliken Aktiviteter i rutinen Registrera avvikelse i modulen Lager.
Projektaktiviteter används under fliken Aktiviteter i rutinen Registrera projekt i Redovisning.
Det går även att registrera nya aktiviter i direkt rutinerna ovan, men dessa aktiviteter kommer inte att visas i denna rutin.
Obs! Om en aktivitet tas bort i denna rutin och om aktiviteten ingår i en aktivitetslista kommer den att försvinna ur denna lista när aktiviteten tas bort. Det visas också ett varningsmeddelande om detta innan aktiviteten raderas.
Fönsterfunktioner
Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.