Du är här: Försäljning > Fakturering > Uppdatera kundreskontra > Allmänt om Uppdatera kundreskontra

Allmänt om Uppdatera kundreskontra

Varför denna rutin?

Uppdatera kundreskontra används för att nyregistrera, ändra och ta bort poster i kundreskontran. Kundreskontran består av samtliga kundfordringar som uppdaterats i systemet. De fält som kan ändras på en befintlig post är: Betalningsvillkor och Förfallodatum. Normalt skapas reskontraposter vid utskrift av fakturor eller räntefakturor.

Rutinen används främst vid uppstart av systemet, så att även fakturor från tidigare använt system ska kunna ingå i den nya kundreskontran.

Vid borttag av poster i reskontran skapas ett bokföringsunderlag för att även motsvarande borttag ska ske i redovisningen. Även försäljningsstatistiken uppdateras med motsvarande borttag.

I samband med registrering finns möjlighet att kontera varje faktura. Det är även möjligt att samtidigt uppdatera kundstatistiken.

Efter registrering kan en förteckning av fakturorna skrivas ut i rutin Utskrift kundfakt.journal / bokf.order. När makulering av kundfakturor genomförs skapas med automatik en motkonterad bokföringsorder, som även den kan skrivas ut i ovanstående rutin. Används detaljerad överföring av kundfakturor placeras de makulerade fakturorna i en separat journaltyp som heter Makulerade.

Det går att länka till denna rutin från Utskrift kundfakturajournal/bokföringsorder och Utskrift räntefakt.journal / bokf.order med rätt faktura inläst för att justera felaktiga konteringar.

Justera kontering innan godkännande av fakturajournal

Om integration mellan kundreskontran och redovisningen sker via journal, så går det att ange fakturanumret för att justera konteringar som ännu inte överförts till bokföringen. Öppna konteringsrutan och gör önskade justeringar. Systemparametern Integration av inbetalningsjournal till redovisningen, under Integration på fliken Redovisning i Systeminställningar måste vara vald till Ja, via journal för att detta ska fungera.

Notera att en justering av bokföringen av en faktura justerar inte faktureringsloggen vilket kan bidra till att fakturaloggen skiljer sig från bokföringen.

Lägga till och ta bort

Det går att ta bort en kundfaktura som är felaktig. Det skapas då en bokföringsorder som korrigerar den ursprungliga konteringen. Det samma gäller för försäljningsstatistiken. Vid borttag av en kundfaktura loggas en motpost. Innan borttaget görs ges en kontrollfråga. Se även mer om ta bort poster i kapitlet Generellt i Startboken.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av