Du är här: Försäljning > Servicehantering > Registrera serviceorder > Avvikelse

Avvikelse

Här går det att välja om en ny kundavvikelse ska skapas baserat på serviceordern eller om en befintlig avvikelse ska kopplas till serviceordern. Vid fel på en produkt går det att skapa en ny avvikelse baserat på serviceordern. För att kunna skapa en ny avvikelse måste ett serienummer vara valt i fältet Ser.nr. på rubrikraden.

Är Skapa avvikelse vald så öppnas ett fönster då ordern sparas, där det går att se kundkod och artikelnummer för den kundavvikelse som ska skapas. Genom att klicka på knappen Fortsätt >> i det fönstret så öppnas automatiskt rutin Registrera avvikelse, med många av uppgifterna från serienumret och serviceordern inlästa. Om det är en leverantörsavvikelse så föreslås den aktiva leverantörskopplingen, och saknas en sådan så måste en leverantör väljas manuellt.

Är Koppla befintlig avvikelse vald går det välja ett befintligt avvikelsenummer.

Här går det även att se vilket avvikelsenummer som skapats/kopplats och aktuell status för den avvikelsen.

Under Informationsmenyn på höger musknapp går det att länka sig till rutin Registrera avvikelse med avvikelsenumret inläst.

Sida av