Du är här: Försäljning > Servicehantering > Resursplanering > Allmänt om Resursplanering

Allmänt om Resursplanering

Den här rutinen ingår i tilläggsfunktionen Servicehantering.

Varför denna rutin?

Resursplanering fungerar som en slags körplan per servicetekniker. När serviceorder registreras så tillkommer en planering kring den/de som ska utföra servicen. Serviceordern kan ha en planerad servicetekniker angiven från början eller också anges den i ett senare skede. På serviceordern går det att direkt se om angiven servicetekniker är tillgänglig eller inte.

En servicetekniker är oftast en anställd och det är den anställdes kalender som ligger till grund för planeringen. Förutom servicearbeten så visas även den anställdes planerade frånvaro, t.ex. semester i resursplaneringen, så att det går att se om teknikern är tillgänglig för arbete eller inte.

I denna rutin sköts själva resursplaneringen för respektive servicetekniker. Här går det att se vad respektive servicetekniker ska göra varje dag, samt vilken status serviceorder har osv. Själva bilden påminner mycket om hur kalendern ser ut i Outlook.

Fönstret i rutinen består av flikarna Beställning, Lista bildskärm, Kalendervy samt Förhandsgranska. Den sistnämnda fliken visar hur listan ser ut om den skrivs ut.

Se under Utskriftsexempel för ett exempel på listan med förklaringar.

Vilka uppdateringsmöjligheter finns det?

Det går att ändra tidsåtgång för serviceorder och omplanera när serviceorder ska utföras. Detta kan göras antingen genom att ändra i listan eller genom att flytta eller dra kanterna på serviceuppdraget i kalendervyn.

Det går också att ta upp fönstret Resursplanering för att omplanera serviceorder, och även ha möjlighet att byta servicetekniker på serviceorder. Resursplaneringen öppnas med alternativet Editera service på Informationsmenyn under höger musknapp, över "klossen" för ett serviceuppdrag i kalendervyn.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av