Du är här: Inköp > Leverantörer > Uppdatering leverantörer > Knappen Semester

Knappen Semester

På knappen Semester går det att ange när leverantören har sin semesterperiod och håller stängt. Om en semesterperiod finns registrerad markeras detta med ett "#" på knappen.

När en inköpsorderrad registreras med leveransperiod inom leverantörens semesterperiod så visas ett meddelande.

Rutinerna Nettobehovskörning och Behovsberäkning i Lager tar hänsyn till leverantörens semesterperiod och föreslår inte inköp med leveransperiod på en dag under leverantörens semesterperiod. Rutinerna föreslår istället sista vardagen innan semesterperioden.

Rutin Tidsförflyttningsanalys tar också hänsyn till leverantörens semesterperiod och föreslår ett datum då det inte är semester hos leverantören.

För manuell registrering i rutin Registrera inköpsorder gäller följande: Om systemparameter Förvalt leveransdatum på orderrader, under Order / Förfrågan på fliken Inköp i Systeminställningar, är satt till Idag + ledtid och detta skulle leda till en leveransperiod under semesterperioden, föreslås leveransdatum efter semesterperioden (lika som i Lagerpåfyllnadslista - Inköp).

Notera att det inte finns stöd för att hantera semesterperioder på legooperationer.

Sida av