Du är här: Systemvård > Allmänt > Systeminställningar > Order / Förfrågan

Order / Förfrågan

Under denna sektion finns inställningar som berör inköpsorder samt förfrågan.

Artikelns extra benämning med på order / förfrågan

Markeras detta val visas en artikels extra benämning i inköpsorder på en särskild rad under artikelraden. Förvalt kommer extra benämning med.

Artikelns inköpskommentar med på order / förfrågan

Markeras detta val visas inköpskommentarer på order, angivna under knappen Kommentar... på artikel under fliken Inköp i rutin Uppdatering artiklar - Inköp samt på tjänster under fliken Allmänt i rutin Uppdatering tjänster. Kommentaren skrivs ut på en särskild fritextrad under artikel-/tjänsteraden. Har systemet tilläggsfunktionen Verktygsregister skrivs kommentaren som finns angiven under knappen Kommentar under fliken Allmänt i rutin Uppdatering verktyg ut på inköpsorder. Förvalt kommer dessa kommentarer med.

Artikelns ritningsnummer med på order / förfrågan

Markeras detta val visas i inköpsorder de ritningsnummer som är satta på artikel i rutin Beredning. Ritningsnummer skrivs ut på en särskild rad under artikelraden. Förvalt kommer ritningsnummer inte med.

Leverantörens artikelnummer med på förfrågan

Markeras detta val kommer leverantörens artikelnummer med som en fritextrad under förfråganrad, om det artikelnumret finns angivet på artikeln.

Använda prefix för att hantera ordertyper

Här går det att välja om prefix ska användas för att hantera olika inköpsordertyper, och i det fallet om det ska vara möjligt eller tvingande att använda prefix på inköpsordernummer. Valet att ange prefix för inköpsorder gäller även när legoinköpsorder skapas i Samlingsdokument op.lego och Utskrift tillverkningsorder. Det går även att ange ett förvalt prefix med parametern nedan.

Olika prefix för inköpsorder kan registreras i rutin Ordertyper / Prefix i Systemvård, om något av alternativen för att använda prefix är valt här.

Använda prefix för att hantera förfrågantyper

Här går det att välja om prefix ska användas för att hantera olika förfrågantyper, och i det fallet om det ska vara möjligt eller tvingande att använda prefix på inköpsordernummer. Det går även att ange ett förvalt prefix med parametern nedan.

Olika prefix för förfrågan kan registreras i rutin Ordertyper / Prefix i Systemvård, om något av alternativen för att använda prefix är valt här.

Ange ordernummer vid Spara i Registrera inköpsorder

Markeras detta val går det att ange ett ordernummer manuellt då spara görs första gången av en ny order i Registrera inköpsorder. Annars blir ordernummer nästa lediga nummer från aktuell nummerserie i Nummerserier.

Ange förfrågannummer vid Spara i Registrera förfrågan

Markeras detta val går det att ange ett förfrågannummer manuellt då spara görs första gången av en ny förfrågan i Registrera förfrågan. Annars blir förfrågannummer nästa lediga nummer från aktuell nummerserie i Nummerserier.

Artikelns ställpris med på order/förfrågan

Det går att få ställpriset på en artikel att automatiskt generera en egen orderrad på en inköpsorder. Förutsättningen är att ställpriset finns angivet under fliken Inköp på artikeln, en tjänstekod eller artikelnummer finns angiven här i parametern Tjänstekod / artikelnummer för artikelns ställpris samt att den kod som är angiven finns registrerad i systemet. Motsvarande systemparameter för generering av ställprisrad finns även för kundorder. Ställpris på en artikel går även att ange under fliken Försäljning.

De alternativ som finns för en artikels ställpris på inköpsorder är:

Tjänstekod / artikelnummer för artikelns ställpris

Här går det att ange en förvald tjänstekod för ställpris på artikel. Används tillsammans med alternativen under parametern Artikelns ställpris med på order / förfrågan. Förvald kod ska vara en tjänstekod eller ett artikelnummer, beroende på vilket alternativ som är valt under ovan nämnda parameter.

Den tjänstekod eller det artikelnummer som anges här måste finnas upplagd i rutin Uppdatering tjänster respektive Uppdatering artiklar - Lager, annars skapas inte den extra orderraden.

Kontering av ställpris sätts till samma som artikelns kontering

Här går det att välja om kontering av ställpris på en artikel ska vara samma som artikeln kontering på en order. Om parametern är satt blir kontering lika som den ovanstående artikelraden. Om den inte är satt blir kontering utifrån varugrupp på tjänstekod respektive artikelnummer för artikelns ställpris. Förvalt är parametern inte satt.

Parametern styr även konteringen av ställpris på legooperationer under förutsättning att systemparametern Artikelns ställpris med på order/förfrågan ovanför inte är satt till "Ingen Ställprisrad", för då skapas en typ 2 rad (fri orderrad) för ställpriset och som inte konteras.

Antal decimaler i à-pris på order / förfrågan

Förvalt är det angivet 2, men det går att ange upp till 5. Styckepris på en order- eller förfråganrad avrundas till det antal decimaler som anges här.

Uppdatera önskad leveransperiod automatiskt på order / förfrågan

Markeras detta val uppdateras fältet Önskad period, under Extra information i Registrera inköpsorder, automatiskt med samma datum som Leveransperiod på orderraden. Detta gäller endast vid registrering av orderrad innan den sparats, ej vid omplanering. Parametern ger även möjlighet till mäta leveranssäkerhet mot önskad period.

Fråga vid ändrad Aktuell period, gäller vid fryst Ursprunglig / Önskad

De val som finns är:

Utskriven = fryspunkt för Önskad period.

Bekräftad = fryspunkt för Ursprunglig period.

Notera att frågan som kommer vid ändring av aktuell period på orderrader, inte är den fråga som kommer när leveransperiod ändras i orderhuvudet. Frågan som kommer när leveransperiod ändras i orderhuvudet styrs inte av ovanstående val.

Förvalt värde i antalsfältet på orderrader

Här går det att välja förvalt värde i antalsfältet på en ny orderrad i rutin Registrera inköpsorder. Det går att välja att ha 0, 1 eller EOK som förvalt antal. Detta gäller även för radtyp 9 när det finns ett EOK angivet på verktyget.

Förvalt leveransdatum på orderrader

Med denna parameter går det att välja hur förvald leveransperiod ska sättas då order registreras manuellt i Registrera inköpsorder. De val som finns är:

Kontroll mot ledtid för artikel vid orderregistrering

Denna parameter styr att en kontroll görs mot ledtid i arbetsdagar angiven på K-artiklar med partiformningsregel M (Mot behov).

Finns leverantörskopplingar på en K-artikel, är det den ledtid som är satt på aktiv leverantörskoppling som kontrolleras mot leveransperiod på orderrad vid registrering av inköpsorder.

Om ledtid saknas eller är noll dagar på artikel och leverantörskopplingar, inaktiveras kontrollen.

Om leveransperiod på en inköpsorderrad sätts kortare än angiven ledtid på artikel/leverantörskoppling, kommer ett litet meddelandefönster upp som informerar att angiven period är kortare än ledtid på artikeln. Ledtiden i dagar visas även i det fönstret.

Parametern styr även att artikelns lagersaldo hämtas summerat från alla lagerplatser och visas vid orderläggning i ett särskilt informationsfält Saldo, under Extra radinformation längst ned i fönstret Orderrader. Detta sker då en artikel hämtas upp på en orderrad.

Kontroll mot leverantörskoppling för artikel vid orderregistrering

Om denna parameter aktiveras sker en kontroll då fältet artikelnummer i rutin Registrera inköpsorder lämnas. Kontrollen innebär att en varning utfärdas om vald leverantör inte finns som aktiv eller inte alls finns med på artikeln. Det går att med automatik lägga till leverantören i artikelns leverantörskoppling.

Fördela inköp mellan flera leverantörer

Om denna parameter aktiveras går det att fördela inköp mellan flera leverantörer. T.ex. går det att dela upp ett inköp så att leverantör A levererar 70 % av önskad kvantitet och leverantör B levererar 30 % av önskad kvantitet.

Kontering enbart i Extra radinfo på order

Här går det att välja om kontering på inköpsorderrader ska ske enbart i Extra radinformation längst ned i orderregistreringsfönstret, eller om kontering ska ske på orderraden. Markeras detta val ska kontering göras i Extra radinformation, annars görs kontering i en särskild kolumn längst till höger på orderraden.

T-ordernummer enbart i Extra radinfo på order

Används t-ordernr regelbundet för att märka inköpsorderrader väljs denna parameter bort. Då visas en kolumn Tordernr sist på orderraderna för radtyp 1-3 där det går att märka inköpsorderrad med t-ordernr.

Är denna parameter vald går det bara att märka inköpsorderrader med t-ordernr i fältet Tordernr under Extra radinformation.

Om t-ordernr anges i orderhuvudet överstyr det t-ordernr angivet på orderrader.

Tvingad kontering på orderrad

För varje orderrad vid inköpsorderregistrering kan ett inköpskonto anges. Detta konto kan användas för att hjälpa till vid kontering av leverantörsfaktura. Markera detta val om kontofältet ska vara tvingande på orderraden. Förvalt är ej tvingande.

Kontering av artikelrad enl. ovanstående rad på order

Här går det att välja om kontering av Kst, Kb och Projekt av orderrad (radtyp 1, 3, 6 och 9) på inköpsorder ska vara lika som föregående rad. Detta används för att hjälpa till vid kontering av orderrader. Konteringsinställning på varugrupper överstyr dock. Förvalt är denna parameter inte markerad.

Förvald kontering på fri orderrad i order / faktura

Här går det att välja hur kontering av Kst, Kb och Projekt av fri orderrad (radtyp 2) på inköpsorder ska göras. Detta används för att hjälpa till vid kontering av orderrader. Konteringsinställning på varugrupper överstyr dock. Förvalt är det ingen kontering på fri orderrad. Det går även att välja kontering enligt standardkonto eller att kontering ska bli enligt ovanstående orderrad.

Förvald leverantörsgrupp vid omvänd betalningsskyldighet

Här går det att välja förvald leverantörsgrupp vid omvänd betalningsskyldighet. Det kan t.ex. gälla för inköp av byggtjänster. Parametern hjälper till att kontera inköp med omvänd betalningsskyldighet rätt och med automatik, se nedan.

En särskild leverantörsgrupp avsedd för omvänd betalningsskyldighet ska först vara upplagd på fliken Kontogrupp i rutinen Varugrupper. Till denna leverantörsgrupp väljs speciella inköpskonton som kopplas till momsrad 24 i momsrapporten. Annars går det att ange direkt på leverantören att den tillhör denna leverantörsgrupp. Notera att alla order till en leverantör kanske inte har varor/tjänster med omvänd betalningsskyldighetet.

Om Omvänd betalningsskyldighet markeras på en order (eller om det är satt på leverantören) så sätts på ordern den leverantörsgrupp som är vald med denna parameter. Är ingen leverantörsgrupp vald här (värde 0) så sätts den leverantörsgrupp som är vald på leverantören.

Med hjälp av denna parameter räcker det alltså för inköparen att markera Omvänd betalningsskyldighet på en order. Momskod och leverantörsgrupp sätts då rätt med automatik.

Det går att ange noll (0) på denna parameter. Det innebär att ingen förvald leverantörsgrupp är angiven.

Fråga om skapa nya projekt på orderrader

Sätts denna parameter kommer en fråga om att skapa nytt projekt, när en inköpsorderrad konteras med nytt projektnummer.

Meddelande vid prisanmärkning på order / förfrågan

Markeras detta val visar systemet ett varningsmeddelande när det finns en anmärkning angiven i fältet Anmärkning i en leverantörskoppling på en artikel. Anmärkningen visas då artikeln hämtas upp på en orderrad i en inköpsorder registrerad på den leverantören.

Koppla fritext med automatik på förfrågan / orderrad

Markeras denna parameter går det att välja om textrader på förfrågan och inköpsorder ska kopplas med automatik.

Förvalda villkor på förfrågan

Om denna parameter markeras så kommer Betalningsvillkor, leveransvillkor, leveranssätt och emballagevillkor att hämtas från aktuell leverantör, dessa går dock att ändra för varje unik förfrågan.

Om parametern inte markeras så kommer villkorsfälten att lämnas tomma. Detta är användbart om leveransvillkor ingår i det som leverantören ska offerera.

Typ av blankett vid direktutskrift order

Denna parameter styr vilken/vilka blanketter som skrivs ut vid direktutskrift (via utskriftsknappen) i rutin Registrera inköpsorder.

Typ av blankett vid direktutskrift förfrågan

Denna parameter styr vilken blankett som skrivs ut vid direktutskrift (via utskriftsknappen) i rutin Registrera förfrågan.

Tillåta återutskrift av historikorder

Markeras detta val tillkommer en parameter Återutskrift historikorder i rutin Utskrift inköpsorder, som ger möjlighet att till utskrift av inköpsorder med status 9 = Historik. Denna möjlighet är normalt spärrad.

Uppdatera orderns pris med aktuell valutakurs vid inleveransrapportering

Om denna parameter är satt kommer det inhemska priset på en inköpsorder från en leverantör med annan valuta att uppdateras med aktuell valutakurs vid tillfället för inleveransrapporteringen. Denna parameter är endast aktuell om inköp görs från leverantör i en annan valuta.

Möjlighet att aktivera mottagningskontroll på orderrad vid inleveransrapportering

Om denna parameter markeras går det att välja att skicka en inlevererad orderrad till mottagningskontroll, från rutin Inleveransrapportering.

Parametern berör inte rutin Inleveransrapportering streckkod.

Ange följesedelnummer vid inleveransrapportering

Här går det att välja om och när följesedelnummer ska anges vid inleverans. Är det valt att följesedelnummer ska anges visas ett fält i dialogrutan Inleverera alla orderrader där följesedelnummer ska anges. Följande val finns här:

Lägga till på fakturaunderlag efter inleveransrapportering

Här går det att välja om en inleverans förvalt ska läggas till ett befintligt fakturaunderlag eller inte. Det går även att välja om en fråga om detta ska visas.

Utskrift pallflagga efter inleveransrapportering

Här går det att välja om utskrift av pallflagga ska göras eller inte efter att en inleverans sparats. Det går att välja om utskriften ska ske direkt eller via utskriftsfliken.

Beloppsgräns för inköp

Med denna parameter aktiveras beloppsgränser och attestering för inköpsorder. En kontroll göras så att inte inköpare överskrider sin beloppsgräns för inköp, vid registrering av inköpsorder. När denna parameter är aktiverad kommer systemet att hantera beloppsgräns för inköp på följande sätt:

Visa extra blankettflikar i Registrera inköpsorder

Här går det att välja om extra blankettflikar ska visas i rutin Registrera inköpsorder. Det går att välja att visa en flik för följesedel, en för orderbekräftelse eller båda.

Uppdatera till status 2 vid utskrift leveransplan

Med denna parameter går det att styra att status 2 (Utskriven) alltid sätts på leveransplan efter utskrift.

Rimlighetskontroll för överrapportering i Inleveransrapportering

Här går det att välja om en rimlighetskontroll ska göras i Inleveransrapportering vid rapportering av ett för stort antal artiklar. Följande val går att göra:

Använd även nedanstående parameter för att ange hur stor procentuell överrapportering som ska tillåtas innan en varning visas.

Tillåten överrapportering i % av planerat antal

Här anges det procenttal för tillåten överrapportering av planerat antal i Inleveransrapportering, innan en varning ska visas från rimlighetskontrollen i ovanstående parameter.

Rimlighetskontroll för makulering av rest i Inleveransrapportering

Här går det att välja om en rimlighetskontroll vid makulering av rest i Inleveransrapportering ska göras. Följande val går att göra:

Använd även nedanstående parameter för att ange hur stor procentuell makulering som ska tillåtas innan en varning visas.

Tillåten makulering i % av planerat antal

Här anges det procenttal för tillåten makulering av rest av planerat antal i Inleveransrapportering, innan en varning ska visas från rimlighetskontrollen i ovanstående parameter.

Skicka flera order i samma e-postmeddelande

Om inköpsorder skickas via e-post går det med denna parameter att välja att flera order ska bifogas i samma e-postmeddelande, om det förekommer flera order till samma mottagare (e-postadress) och leverantör. En pdf-fil (och även en xml-fil om det är aktiverat på leverantören) skapas för varje order i e-postmeddelandet. Ärenderaden i e-postmeddelandet innehåller information om varje order som är bifogad. Denna systemparameter gäller för rutinerna Utskrift inköpsorder och Utskrift ändrad inköpsorder.

Meddela vid inleverans när rad har orsakande behov/t-ordernr.

Här går det att välja om ett meddelande ska visas när en orderrad har orsakande behov/t-ordernummer. Följande val går att göra:

Systemparametern Kopplad behovs-, tillgångsplanering för K-artikel (Mot behov) under Behovsplanering på fliken Lager måste vara aktiverad för att detta ska fungera.

Meddelande på I-orderrad till godsmottagare i inleveransrapp./mottagningskontr.

Markeras denna parameter går det att skriva ett meddelande på en inköpsorderrad, som godsmottagaren kan se i rutin Inleveransrapportering. Meddelandet går att ange i rutinerna Registrera inköpsorder, Materialklarering eller i Artikelfråga (fliken Planeringsbild). I en kolumn i Inleveransrapportering finns då en knapp där det går att visa meddelandet. Efter Spara så kommer meddelandet upp i ett fönster. På pallflaggan går det också att välja om meddelandet ska skrivas ut. Vid mottagningskontroll visas meddelandet i rutin Rapportera mottagningskontroll.

Aktivera ramorder

Markeras denna parameter aktiveras rutin Registrera ramorder - Inköp där det går att skapa ramorder (även kallad avropsorder eller blockorder i ramavtal) för köpartiklar. Inköpsorder till en ramorder skapas sedan som vanligt i rutin Registrera inköpsorder, som automatiskt kopplar inköpsordern till ramordern om den faller inom ramorderns giltighetsperiod.

Sida av