Du är här: Inköp > Order > Utskrift ändrad inköpsorder > Allmänt om Utskrift ändrad inköpsorder

Allmänt om Utskrift ändrad inköpsorder

Vad skrivs ut i denna rutin?

I den här rutinen går det att göra en återutskrift av inköpsorder där ny rad tillkommit eller där antal eller leveranstid har ändrats på befintlig orderrad. Ändringar på orderrader registreras i rutin Registrera inköpsorder.

Vid utskrift markeras ändrade rader med asterisk (*) och ursprungsvärden för de ändrade fälten skrivs under varje ändrad orderrad. Efter sista orderraden skrivs även en anmärkningstext ut om att ordern innehåller ändringar. Denna text går att redigera i rutin Språk i Systemvård.

Särskilda blanketter till ändrad inköpsorder för vanlig utskrift och utskrift till fax, finns under Blanketter parametrar i Systemvård. Det går även att sända denna utskrift direkt som en pdf-fil via e-post. Fritext för dessa blanketter registreras i Blanketter fritexter i Systemvård.

Villkor för utskrift av ändrad inköpsorder

För att kunna skriva ut en inköpsorder via denna rutin måste ordern minst ha Status 2 (Utskriven) och högst Status 5 (Dellevererad). Ordern måste dessutom innehålla minst en ändrad rad. När utskriften av den ändrade ordern blivit godkänd i blankettkontrollen går det inte att skriva ut den igen i denna rutin, utan att en ny ändring först görs på ordern.

Status på inköpsorder

En order har alltid en viss status, beroende på hur ordern har hanterats i systemet. All status, utom status 3, sätts av systemet. Följande status finns:

I denna rutin kompletterar programmet varje ny eller ändrad rad på order med status 2 - 5 och ger den en "ändringsstatus". Efter utskrift av ändrad inköpsorder ändras inköpsorderradens status till ej bekräftad. Detta då förutsättningarna ändrats, och en ny orderbekräftalse förväntas komma in på den orderraden.

I beställningsbilden finns möjlighet att välja utskrift av ändrad inköpsorder på normal blankett men det går även att välja fax för att skriva ut på en särskild faxblankett för att sända med ett faxprogram.

Hantering av fönster

Beställningsbilden i denna rutin består av två delar. I den vänstra delen av fönstret kan man selektera utskriften genom att ange ett intervall av ordernummer, leverantörskod eller vår referens. Om dessa fält lämnas tomma kommer samtliga ändrade inköpsorder att skrivas ut.

I den högra delen av fönstret går det att välja bort enstaka order. När den högra delen av fönstret är öppen, går det även att förhandsgranska utskriften.

Läs även beskrivning av de två olika metoder som finns för utskrift av ändrad inköpsorder är "Preliminärt urval" samt "Skriva ut direkt via intervall".

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av