Du är här: Inköp > Order > Registrera ramorder - Inköp > Allmänt om Registrera ramorder - Inköp

Allmänt om Registrera ramorder - Inköp

Vad görs i denna rutin?

Denna rutin används för att registrera ramorder till leverantörer.

Med en ramorder menas att man utifrån ett avtalat antal och pris på en artikel under en viss tidsperiod avropar en bestämd kvantitet till ett avtalat pris. När en ramorder är registrerad kan sedan inköpsorder till denna ramorder registreras. Antalet avräknas vid beställningar och nuvarande avropat antal visas i Extra radinfo på ramordern. Pris och rabatt kopieras till avropsordern (inköpsordern). På avropsordern visas vilken ramorder som varje avrop är knutet till. Om en inköpsorder registreras till en leverantör där en ramorder finns, visas en blå text i rutin Registrera inköpsorder och artikeln får det pris som finns registrerat på ramordern. Detta innebär att det inte går att missa att det finns ett speciellt avtalat pris osv. hos en leverantör.

Inleverans görs som vanligt i Inleveransrapportering. En lista på aktuell orderstock kan skrivas ut i Orderförteckning - Inköp.

För att tillämpa ramorder i Inköp ska systemparametern Aktivera ramorder, under Order / Förfrågan på fliken Inköp i Systeminställningar, först aktiveras.

Registrera ny ramorder

Registreringen i rutinen är uppdelad i en rubrikrad samt flikarna, Huvud och Rader. På rubrikraden väljs en leverantör vid nyregistrering av ramorder. På fliken Huvud ska ett datumintervall anges. Detta intervall anger mellan vilka datum inköpsorder kommer att kopplas till denna ramorder. Det avser alltså inte vad som är giltiga leveransdatum.

Det är också möjligt att använda systemets automatiska nummersättning, då blir ordernumret enbart numeriskt. Ramorder i Inköp använder en egen ordernummerserie, se rutin Nummerserier.

Flera rader får anges på samma ramorder. Däremot får inte samma artikelnummer förekomma mer än en gång. Vid spara sker en kontroll om det finns en tidigare ramorder på leverantör och artikel som spänner över samma giltighetsintervall. Om så finns visas ett varningsmeddelande. Endast en ramorder per leverantör och artikel för samma giltighetstid får finnas, vilket gör att spara inte tillåts om fler order finns.

När sedan avropet kommer så registreras det som en inköpsorder. På orderraden sätts med automatik det ramordernummer som är giltigt den dag när inköpsordern registreras. Normal prishantering sker inte på en sådan inköpsrad utan pris och rabatt ärvs från ramordern. Via Informationsmenyn i Registrera inköpsorder går det att koppla bort en inköpsorderrad från en ramorder.

På fliken Aktiviteter går det att registrera aktiviteter och logga e-postkonversationer rörande ramordern.

Ändring av datum på inköpsorder kopplad till ramorder

Om orderdatum byts i orderhuvudet på en inköpsorder som är kopplad mot en ramorder, så kan en eller flera rader bli kopplade mot en annan ramorder. Detta indikeras med ett meddelande i rutinen Registrera inköpsorder.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktioner under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av