Du är här: Inköp > Leverantörsreskontra > Scanna leverantörsfakturor > Allmänt om Scanna leverantörsfakturor

Allmänt om Scanna leverantörsfakturor

Denna rutin ingår i tilläggsfunktionen Elektronisk fakturahantering (EFH).

Vad görs i denna rutin?

Från fliken Scanna läses pappersfakturor in och hamnar som bildfiler i en inkorg. På denna flik görs inställningar och förberedelser före scanning.

En scanner med arkmatare eller flatbäddsscanner behöver finnas installerad lokalt på datorn. Scanning från denna rutin sparar bilderna i filformatet TIF.

Inkorgen är en mapp på datorn eller på serverns hårdisk. Sökväg till förvald inkorg och upp till två alternativa inkorgar ställs in under Elektronisk fakturahantering på fliken Inköp i Systeminställningar i Systemvård.

Vid inläsningstillfället sker en automatisk komprimering av fakturan för att den ska ta så lite utrymme som möjligt. Därefter öppnas rutinen Registrera leverantörsfakturor för ankomstregistrering av fakturorna.

På fliken Visa inscannade går det att granska de inscannade fakturorna som ligger i inkorgen. Från denna flik går det även att lägga till andra dokumenttyper som scannats in, till en faktura. T.ex. kan det vara följesedlar, inköpsorder, reseräkningar m.m. Dokumenttyper för dessa ska först definieras i rutinen Dokumenttyper i Systemvård.

Fönsterfunktioner

Navigeringsknappar används på fliken Visa inscannade för att bläddra mellan inscannade fakturor och andra dokument som är lagrade i inkorgen.

Skicka via E-post används på fliken Visa inscannade för att skicka en faktura via e-post. Det går att välja e-postadress att skicka fakturan till från leverantörsregistret och användarregistret.

Läs beskrivning av de övriga fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av