Du är här: Lager > Kvalitet > Registrera avvikelse > Övrigt

Övrigt

Under sektionen Övrigt väljs olika uppgifter för bl.a. fakturering av avvikelse, lagerplats, status och prioritet på order.

Avvikelsekat

Här går det att ange en kategori för avvikelsen. Med knappen bredvid kategorifältet visas instruktioner för att ange kategori. Dessa instruktioner anges på fliken Avvikelse i rutin Kategorier, under Tabeller i Systemvård. Används istället kategorihjälp för avvikelsekategori (systemparameter) registreras kategorihjälp i rutin Kategoridelar i Systemvård.

Avvikelsekategori kan användas som selekteringsbegrepp i rutin Kvalitetsbristkostnader samt Aktivitetslista avvikelse.

Ursp. fakt.nr

Vid kundavvikelse väljs här ursprunglig kundfaktura från fakturaregistret. Vid leverantörsavvikelse väljs här leverantörsfaktura (löpnummer) från leverantörsfakturaregistret. Anges som information om så önskas. Med Sök & hämta eller F4 går det att söka på fakturanummer eller kundkod, respektive löpnummer eller leverantörskod.

Kred. fakt.nr

Vid kundavvikelse väljs här krediterad kundfaktura från fakturaregistret. Vid leverantörsavvikelse väljs här krediterad leverantörsfaktura (löpnummer) från leverantörsfakturaregistret. Anges som information om så önskas. Med Sök & hämta eller F4 går det att söka på fakturanummer eller kundkod, respektive löpnummer eller leverantörskod.

Ers. ordernr

Vid kundavvikelse väljs här i förekommande fall ersättande kundorder från kundorderregistret. Vid leverantörsavvikelse väljs här istället ersättande inköpsordernummer från inköpsorderregistret. Det ersättningsordernummer som angetts här indikeras i planeringsbild i Artikelfråga med röd kursiv text. Med Sök & hämta eller F4 går det att söka på kundorder eller kundkod, respektive inköpsorder eller leverantörskod. Med F3 går det vid kundavvikelse att söka på artikelnummer istället för kundkod.

Ny faktura

Vid kundavvikelse väljs här ny kundfaktura från fakturaregistret. Vid leverantörsavvikelse väljs här ny leverantörsfaktura (löpnummer) från leverantörsfakturaregistret. Anges som information om så önskas. Med Sök & hämta eller F4 går det att söka på fakturanummer eller kundkod, respektive löpnummer eller leverantörskod.

Uppt. avd

Vid intern avvikelse eller förebyggande åtgärd kan upptäckande avdelning väljas här. Det är den avdelning som upptäckte avvikelsen. Det fyller ingen speciell funktionalitet i systemet, utan kan användas för information eller i egna rapporter.

Serviceordernummer

Vid kund- och leverantörsavvikelse går det här att knyta avvikelsen till ett serviceordernummer. Är avvikelsen skapad från en serviceorder är fältet redan ifyllt. Fältet finns bara om tilläggsfunktionen Servicehantering är installerad.

Följesedel

Vid kundavvikelse och leverantörsavvikelse kan följesedelnummer väljas här. Används vid leveransplaner, då det alltid är samma ordernummer, men en leverans har ett unikt följesedelnummer.

Lagerplats

Här anges lagerplats dit reklamerad artikel som kommit i retur eller plockats ur produktionen läggs. Kan ses i Artikelfråga under knappen Avvikelse. Den knappen visas i fliken Planeringsbild om det finns registrerade avvikelser som är under utredning.

Språk

Vid nyregistrering av avvikelse sparas kundens språk till avvikelsen. Här går det dock att ändra språket på avvikelsen. På fliken Aktiviteter kan man välja att översätta aktiviteterna till detta språk och blanketterna (Bekräftelse, Svar och Reklamationsrapport) skrivs ut på språket som väljs här.

Språk måste först vara registrerade i rutin Språk samt blanketterna genererade för valt språk.

Status

Här kan status på avvikelsen sättas. Det finns 5 olika status på avvikelse:

Anm. Status på en avvikelse följer rapporterad status på aktivitet. T.ex. om status på avvikelse är "Registrerad (1)" och en aktivitet sätts till "Påbörjad (2)", då kommer avvikelsen att få status "Startad (3)". Avvikelsen får sedan status "Färdig (4)" då sista aktivitet sätts som "Avslutad (3)".

Prioritet

Här kan prioritet på avvikelsen sättas. Kan användas för att ge vissa avvikelser mer prioritet än andra. Selekterings- och visningsbegrepp i listor. Regler för prioritetssiffror får upprättas på respektive företag.

Sida av