Du är här: Redovisning > Anläggning > Historiska anskaffningar > Allmänt om Historiska anskaffningar

Allmänt om Historiska anskaffningar

Vad görs i denna rutin?

Denna rutin används för att registrera tidigare anskaffade objekt. För att kunna registrera objekt i denna rutin måste de vara inskaffade innan det aktuella bokföringsåret. Av denna orsak används denna rutin framför allt i samband med att anläggningsregistret tas i bruk. För att löpande registrera nyanskaffningar som är anskaffade i det aktuella bokföringsåret används rutinen Registrera anläggningsobjekt.

Vid registrering ska varje objekt kopplas till en anläggningsgrupp. Anläggningstillgångar behöver inte tillhöra samma anläggningsgrupp. Grupperna registreras i rutinen Registrera anläggningsgrupp.

Användaren ska själv ange de planenliga avskrivningar som finns ackumulerade för objektet. Även information om restvärdet visas. Ytterligare fält visar datum då objektet registrerades samt av vem. Motsvarande uppgifter visas för ändringar som gjorts för objektet.

För information om alla uppgifter som går att ange i rutinen hänvisas till hjälpen till Registrera anläggningsobjekt.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av