Du är här: Redovisning > Anläggning > Registrera anläggningsobjekt > Allmänt om Registrera anläggningsobjekt

Allmänt om Registrera anläggningsobjekt

Vad görs i denna rutin?

Rutinen är avsedd för att löpande registrera nyanskaffade anläggningstillgångar. För att kunna registrera objekt i denna rutin måste de vara inskaffade det aktuella bokföringsåret. Objekt som är anskaffade tidigare bokföringsår registreras i rutinen Historiska anskaffningar. Även makulering av objekt kan göras här. För att detta ska tillåtas krävs dock att transaktioner ej finns bokförda på objektet. Det får heller inte vara ett s.k. huvudobjekt. Sålda anläggningsobjekt kan makuleras i rutinen Rensningsrutiner i Systemvård.

Vid registrering av anläggningsobjekt ska i detta fönster ett antal olika uppgifter för objektet anges. Varje objekt ska kopplas till en anläggningsgrupp. Anläggningstillgångar behöver inte tillhöra samma anläggningsgrupp. Grupperna registreras i rutinen Registrera anläggningsgrupp.

Rutinen innehåller även generella uppgifter om objektet, såsom anskaffningsdatum, verifikationsnummer, serienummer, placering, produktionsgrupp, kategori, m.m. Ska objektet tillhöra kostnadsställe, kostnadsbärare eller projekt, kan även detta anges.

Här anges också om objektet ska kopplas till ett huvudobjekt. Detta innebär vid en försäljning eller utrangering av ett huvudobjekt att även de kopplade objekten kommer att påverkas.

I fönstret anges bl.a. olika värderingsbelopp som ska finnas registrerade för objektet. Dessa omfattar objektets anskaffningsvärde, lägsta restvärde, återanskaffningsvärde samt alternativvärde. Dessa har betydelse främst för beräkning av objektets planenliga och kalkylmässiga avskrivningar. Val av beräkningsunderlag för beräkning av avskrivningar anges under Anläggningsregister på fliken Redovisning i Systeminställningar.

Ett informationsfält åskådliggör de avskrivningar som finns ackumulerade för objektet samt de som finns gjorda för perioden. Även information om restvärdet visas. Ytterligare fält visar datum då objektet registrerades samt av vem. Motsvarande uppgifter visas för ändringar som gjorts för objektet.

För att förenkla löpande registrering av nya inventarier finns en direktkoppling från leverantörsreskontrans rutinen Registrera leverantörsfakturor i Inköp. I den rutinen finns knappen Inventarie som används för att direkt komma in i den här rutinen efter att fakturan attestkonterats. Vissa uppgifter om objektet kommer då att fyllas i automatiskt här, utifrån de fakturauppgifter som registrerats i den rutinen.

Fönsterfunktioner

Välj Ta bort för att makulera aktuellt objekt. För att detta ska tillåtas krävs dock att transaktioner ej finns bokförda på objektet. Det får heller inte vara ett s.k. huvudobjekt.

Läs beskrivning av övriga fönsterfunktioner under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av