I fönstret Registrera anläggningsobjekt ställer sig markören i fältet Objekt. Ange ny objektkod eller ta fram Sök & Hämta för att hämta upp ett tidigare registrerat objekt. Anges ett befintligt objekt hämtas automatiskt alla data om objektet upp i fönstret. I fältet benäming visas eller anges anläggningsobjektets benämning. Vid nyregistrering visas ***Nytt Objekt*** i benämingsfältet.
Här anges vilken anläggninsgrupp samt vilket huvudobjekt det aktuella anläggningsobjetet tillhör.
Rutinen är uppdelad i olika rubriker.
Under rubriken Inköp registreras anskaffningsdatum, anskaffningsvärde, antal och à-pris.
Rubriken Lev. Faktura visar inköpets löpnummer, leverantörskod och verifikationsnummer.
Under rubriken Diverse finns uppgifter om anläggningsobjektets produktionsgrupp, kategori, serienummer, objektets fysiska placering, budgetobjekt samt koppling till verktyg.
Rubriken Avskrivningsinformation visar: ackumulerad avskrivning, restvärde, senaste avskrivningsbelopp, senaste avskrivning och senaste kalkylmässiga avskrivning för objektet.
Under rubriken Övriga värden registreras lägsta restvärde, återanskaffningsvärde och alternativvärde. Datan i denna rubrik ligger bl.a. till grund för beräkningar av kalkylmässiga avskrivningar.
Under rubriken Kontering registreras data i form av kostnadsställe, kostnadsbärare och projekt, vilka styr objektets kontering i redovisningen.
I fönstrets nedre del finns Knapparna Underobjekt, Avskrivninslogg och Kommentar. Här finns också fält som anger vem som skapat och/eller ändrat i rutinen.
Om många likadana anläggningsobjekt ska registreras går det att använda Spara som... för att underlätta arbetet.