Du är här: Redovisning > Projekt > Registrera projekt > Kostnader

Kostnader

Längst upp på kostnadssidan visas de tre fasta kostnadstyperna, dvs. Material, Lego och Arbete. Under dessa visas övriga kostnadstyper. Hur värdena för kostnaderna hämtas beskrivs nedan.

Speciellt för kostnadstypen Arbete är att den särredovisar kostnaden som rapporterats dels från tillverkningsorder, dels indirekt arbete samt direktregistrerad kostnad.

Hur beräknas kostnader?

De tre fasta kostnadstyperna, Material, Lego och Arbete, hämtar de verkliga kostnaderna beroende på hur inställningen är gjord för kostnad på projekttypen i Registrara grunddata projekt.

Materialkostnaden kan hämtas endera från bokföringen, tillverkningsorder eller inköpsorder. Då materialkostnader hämtas från tillverkningsorder, kan kostnaden antingen vara baserad på planerat/avrapporterat pris eller nuvarande pris. Detta ställs in under förvalda värden i Registrera grunddata projekt.

Legokostnaden och arbetskostnaden kan antingen hämtas från bokföringen eller tillverkningsorder. I de flesta fall väljs nog att hämta dessa kostnader från tillverkningsorder. Om så görs blir det i praktiken en efterkalkyl på projektet utifrån rapporterade tillverkningskostnader.

Arbetskostnaden kan även hämtas från rapporteringar på indirekt arbete i Verkstadsinformation, om de vid rapporteringen knyts till projektet. Kostnaden som då hamnar på projektet blir tiden för arbete multiplicerat med den timkostnad som det indirekta arbetet har. Kostnader kan även hämtas från Tillägg i Verkstadsinformation (kan vara traktamenten, restid osv.). Alternativt om produktionsgrupp rapporteras samtidigt så tas timkostnaden från produktionsgruppen.

Övriga kostnadstyper hämtar de verkliga kostnaderna från bokföringen. För de fall då kostnaderna hämtas från bokföringen ska kontot som bokföringen sker på vara märkt med rätt kostnadstyp i fältet Typ av kostnad/intäkt i kontoplanen. Detta kan t.ex. gälla för hotellfakturor.

Samtliga kostnadstyper kan dessutom hämta kostnader från direktregistrerade kostnader rapporterade i rutin Direktregistrera kostnad.

Sida av