Under Tabeller i modulen Systemvård skapas de enklare tabeller som är generella för MONITOR. T.ex. Betalningsvillkor, Artikelkoder, och Valuta. Större tabeller som Artikelregister och Kundregister skapas under respektive modul. Vid leverans av systemet innehåller samtliga tabeller här förslag.
Nedan ges en kortfattad beskrivning av samtliga rutiner i ett komplett system, under Tabeller i Systemvård.
Här skapas alla villkorstabeller; Betalningsvillkor, Leveransvillkor, Leveranssätt, m.m. Villkorstabellerna används vid inköp och försäljning.
Här ska alla standardkonton läggas in. Ett standardkonto är t.ex. kundfordringar, leverantörsskuld, bankgiro, m.m. Standardkonton används vid fakturering, inbetalning, m.m., för att skapa bokföringsorder.
Här kan skapas både varugrupper, kundgrupper och leverantörsgrupper. Via en matris mellan dessa grupper kan ett stöd skapas för att automatiskt få försäljningskonton och inköpskonton på order.
Här kan skapas rabattkategorier. Dessa används för att kunna få stafflade rabattsatser enligt ett visst värde eller ett visst antal.
I tabellen Momskoder registreras eller uppdateras olika momskoder som sedan kan kopplas till kunder och leverantörer vid momsdebitering.
Här skapas en enhetstabell. Den används för att koppla till artiklar samt att få en översättning av dessa till andra språk.
Här skapas artikelkoder. Dessa används för att gruppera artiklar i artikelregistret. Artikelkoder är ett grupperings- och selekteringsbegrepp.
Här kan förklaringar till kategorier läggas upp. Dessa är ett grupperings- eller selekteringsbegrepp som kan anges på artiklar, kunder, leverantörer, projekt och anläggningsobjekt. Här anges även en text som kan tas upp som en hjälp eller förklaring för kategorin vid artikeluppdatering, kunduppdatering eller leverantörsuppdatering.
Med hjälp av fönstret kategoridelar går det att dela upp kategorifältet i olika delar, ange beskrivande text för kategoridelarna och även ange vallistor med giltiga värden för respektive kategoridel om så önskas. Det går att ange ett startvärde, en längd i antal tecken samt en typ (fritt, fritt med vallista eller tvingande med vallista) för varje kategoridel.
Här läggs de ABC-koder upp som ska användas i systemet. ABC-koder sätts på artiklar för att kunna gruppera dem i andelar av volymvärdet av artikelsortimentet.
Artikelstatus är avsett att spegla en artikels fas i en produktlivscykel. Det går här ändra benämningen på de olika artikelstatus 1-6 och 9 som finns i systemet. Artikelstatus finns som selekteringsbegrepp i olika artikelrelaterade listor. Den benämning som anges här för olika status visas sedan i de fält där artikelstatus kan väljas.
Denna rutin ligger till grund för Lagerpåfyllnadssystem (LPS) vid materialplanering i modulen Lager. De planeringsformler och variabler som är angivna används för olika materialbehovsberäkningar som görs i olika rutiner som ingår i LPS.
Här skapas prislistor. Det går att ha ett valfritt antal prislistor i systemet. Prislistor kopplas till kunder och för samtliga artiklar anges pris per prislista.
Här skapas olika kassations- och reklamationskoder. Kassationskoder används både för rapportering av kassationsorsak i egen produktion och kassationsorsak för inleveranser från leverantör. Reklamationskoder används för rapportering av reklamationer från kund.
Fönstret Vallistor extra info består av en tabell där olika textalterantiv som ska vara valbara i någon av flikarna Extra info kan anges.
Här kan olika gemensamma procentsatser skapas för undantag från generellt materialomkostnadspåslag (MO) och legoomkostnadspåslag (LO). Dessa kan sedan sättas på artikel, om en systemparameter för undantag MO/LO-påslag aktiveras. Undantagen tillämpas sedan vid beräkning av för- och efterkalkyl i Tillverkning.
Här går att skapa en egen förteckning på legeringskoder samt uppdatera legeringstilläggen, för beräkning av legeringstillägg på olika material som ingår i artiklar det görs beredningar på. Detta fönster går också att använda för att uppdatera och hantera andra liknande påslag per kvantitet, t.ex. miljöpåslag.
Olika statistiska varukoder kan skapas här. De används på artiklar som köps och säljs inom EU.
I denna rutin registreras sannolikhetskoder som används för att rangordna offerter. I samband med offertregistreringen går det att vid behov ange en rang på offerten. Sannolikhetskoderna är tänkta att spegla rimlighet i avseende om och när en kund ska godta en offert.
Här går det att skapa en egen förteckning på densiteter, för viktberäkning av olika material som ingår i artiklar det görs beredningar på. Vid beredning på artiklar går det sedan att använda viktberäkningsfunktionen på materialrader för de material som lagts till i den här tabellen.
Här går det att lägga in olika generella textfraser som sedan kan utnyttjas i olika delar i systemet för att snabba upp inmatning av ofta förekommande textfraser. I ett valfritt inmatningsfält i någon rutin kan sedan fraserna hämtas upp i ett dialogfönster med kortkommandot Ctrl+F2 eller via Informationsmenyn på höger musknapp.
Här går det att lägga upp egna tidkoder som sedan används om tidkoder tillämpas för ställ- och stycktider vid beredning. Tidkoderna anger hur de angivna tiderna på operationsrader har räknats fram.
Kund- / Leverantörsstatuskoder
Kund- / Leverantörsstatuskoder används för att skapa valbara kund- och leverantörsstatusar för att definiera vilken typ av kontakt som kunden/leverantören för närvarande är. Är det en skarp kund/leverantör som ska orderhanteras, är det kanske bara en mässkontakt eller liknande.
Här definieras förvalda kund-, leverantörs- och artikelaktiviteter. Dessa blir sedan valbara i samband med registrering av en aktivitet på kund, offert, kundorder, leverantör, förfrågan, inköpsorder eller artikel. Fördefinierade aktiviteslistor som sedan kan användas för att förenkla aktivitetsregistreringen kan också skapas här.
Denna rutin används för att definiera valbara kund- och leverantörstyper. Dessa hämtas sedan upp i samband med registrering av en kund eller leverantör.
Denna rutin används för att definiera valbara Distrikt. Dessa hämtas sedan upp i samband med registrering av kunder eller leverantörer.
I rutinen Ordertyper / prefix går det att registrera olika prefix som ska användas för att kunna skilja på olika typer av order, förfrågan, offerter och fakturor. Prefixen registreras under respektive flik i denna rutin.
Här skapas de språkkoder som ska användas i systemet. För varje språkkod ska ett antal standardord översättas. Det är ord som skrivs ut på externa dokument (blanketter). Vid leverans av systemet finns svenska, engelska, finska, franska, tyska, polska, litauiska, kinesiska, ryska, norska och estniska med.
Här registreras olika externa valutakoder. Vid inköps- eller kundorderregistrering kan extern valuta användas vid import/export. I samband med uppdatering av leverantör eller kund anges vilken valutakod som ska vara förvalt vid order för respektive leverantör/kund.
Här registreras olika externa valutakoder. Vid inköps- eller kundorderregistrering kan extern valuta användas vid import/export. I samband med uppdatering av leverantör eller kund anges vilken valutakod som ska vara förvalt vid order för respektive leverantör/kund.
Här går det att registrera, ta bort eller uppdatera de ISO-landskoder (tvåbokstavskod) som finns. Samtliga aktuella landskoder finns med i systemet. Landskoderna kan sedan registreras på utländska leverantörer och används i betalfil för utlandsbetalningar.
Här går det att registrera, ta bort eller uppdatera de riksbankskoder som finns. Samtliga riksbankskoder finns med i systemet. Riksbankskoderna kan sedan registreras på utländska leverantörer och används i betalfil för utlandsbetalningar.
Fakturerings- / betalningsplaner
Här registreras "mallar" för fakturerings- och betalningsplaner som kan användas vid registrering av offert, kund- och inköpsorder. Dessa mallar ger ett bättre stöd för hantering av förskott och delfaktureringar av större projekt/order.
Dokumenttyper
Denna rutin ingår i tilläggsfunktionen MONITOR Elektronisk fakturahantering (EFH). Rutinen Dokumenttyper används för att skapa möjlighet att knyta andra dokument som följesedlar, reseräkningar m.m. till inscannade fakturor.