Du är här: Inköp > Leverantörer > Leverantörsvärdering > Allmänt om Leverantörsvärdering

Allmänt om Leverantörsvärdering

En allmän beskrivning för hantering av listor i MONITOR finns under Generellt i Startboken.

Vad görs i denna rutin?

Rutin Leverantörsvärdering används för värdering av företagets befintliga leverantörer med avseende på leveranser av inköpsorder. Denna uppföljning kan grunda sig dels på leveranssäkerhet och dels på kassation. Leverantörsvärdering är därför i den här bemärkelsen en uppföljning av företagets leverantörer. Denna leverantörsvärdering kan t.ex. göras vid kvalitetsrevisioner.

Leverantörsbedömning av nya leverantörer går inte att göra här. Ska en sådan bedömning göras måste särskilda underlag, t.ex. självdeklaration enligt ISO-9000, skickas ut till de leverantörerna eller inhämtas på annat sätt.

På fliken Beställning selekteras leverantörer utifrån olika alternativ. Här väljs också om värderingen ska grunda sig på leveranssäkerhet eller kassation. Det finns även ett antal olika parametrar för leverantörsvärderingen.

Leveranssäkerhet

Vissa företag upprättar ett avtal med sina leverantörer där leverantören förbinder sig att hålla sig till en viss leveranstid. Denna leveranstid ska sedan alltid beaktas på inköpsorderraderna då de registreras. Är t.ex. den garanterade leveranstiden 10 arbetsdagar, ska leveransperioden sättas 10 arbetsdagar framåt i tiden från registreringsdatumet. Denna leveransperiod kallas för ursprunglig leveransperiod.

Om sedan orderbekräftelsen från leverantören innehåller en leveransperiod längre fram i tiden än den garanterade, ändras motsvarande leveransperiod på ordern. Denna leveransperiod kallas för aktuell leveransperiod.

Kassation

Här går det också att göra leverantörsvärdering baserad på kassation. Kassationer kan göras i rutin Rapportera mottagningskontroll på artiklar som är satta att mottagningskontrolleras. Mottagningskontroll på artiklar kan aktiveras, antingen genom att markera Mottagningskontroll på en leverantör, order eller en artikel. Det kan också inträffa att artiklar måste kasseras i efterhand, även då artiklar som inte vanligtvis genomgår mottagningskontroll. En sådan kassation görs i rutin Efterhandskassation.

Vilka uppdateringsmöjligheter finns det?

I Leverantörsvärdering finns det inga uppdateringsmöjligheter, eftersom uppgifterna hämtas från statistik på inleveranser och mottagningskontroll.

Vilka grafiska presentationer finns det?

Väljs listtyperna Enbart summa, Enbart summa - leveranser med kass, eller Enbart summa - kasserade artiklar, går det att göra en grafisk presentation av listan för överskådligare jämförelser mellan olika leverantörer.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Concept Link IconSe även:

Sida av