Du är här: Systemvård > Tabeller > Aktiviteter > Allmänt om Aktiviteter

Allmänt om Aktiviteter

Varför denna rutin?

Denna rutin används dels för att registrera aktiviteter knutna till kund, leverantör, artikel och avtal. Dessa aktiviteter blir sedan valbara i samband med att en aktivitet skapas på kund, offert, kundorder, leverantör, förfrågan, inköpsorder eller artikel. Dels går det här att skapa aktivitetsmallar som fungerar som förvalda listor av aktiviteter som ska utföras.

I rutinen finns följande flikar:

Följande aktiviteter registreras dock inte i denna rutin:

Var används aktiviteter?

Kundaktiviteter kan skapas under fliken Säljstöd i rutinen Uppdatering kunder och rutinen Kundfråga i Försäljning. Det går även att skapa kundaktiviteter under fliken Aktiviteter i rutinerna Registrera offert, Registrera kundorder samt Registrera ramorder - Försäljning.

Serviceaktiviteter skapas under fliken Aktiviteter irutinen Registrera serviceorder i Försäljning.

Leverantörsaktiviteter skapas under fliken Inköpsstöd i rutinerna Uppdatering leverantörer och Leverantörsfråga i Inköp. Det går även att skapa leverantörsaktiviteter under fliken Aktiviteter i rutinerna Registrera förfrågan, Registrera inköpsorder samt Registrera ramorder - Inköp.

Artikelaktiviteter skapas under fliken Aktiviteter i rutinen Uppdatering artiklar i modulerna Inköp, Försäljning och Lager.

Avvikelseaktiviteter skapas under fliken Aktiviteter i rutinen Registrera avvikelse i modulen Lager.

Projektaktiviteter skapas under fliken Aktiviteter i rutinen Registrera projekt i Redovisning.

Obs! Om en aktivitet tas bort i denna rutin och om aktiviteten ingår i en aktivitetslista kommer den att försvinna ur denna lista när aktiviteten tas bort. Det visas också ett varningsmeddelande om detta innan aktiviteten raderas.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av