Du är här: Försäljning > Kunder > Uppdatering kunder > Allmänt om Uppdatering kunder

Allmänt om Uppdatering kunder

Varför denna rutin?

Uppdatering kunder används för att nyregistrera, ändra och ta bort kunder.

Fönstret består överst av en rubrikrad med fält för kundkod, kundnamn och sökordkundkod anges eller väljs. Under rubrikraden finns de fyra flikarna Adress/Villkor, Information, Statistik och Säljstöd.

I fliken Adresser/Villkor finns de primära uppgifterna om kunden. Post- och leveransadresser finns här liksom olika villkor (t.ex. Leverans-, betalningsvillkor) samt uppgifter om priser och rabatter. I denna flik finns parametrarna som styr hantering av kravrutiner samt diverse exportuppgifter.

I fliken Information registreras kundens olika referenser, telefon- och telefaxnummer samt e-postadress. Det går även att ange dessa uppgifter per referens. Speditionsuppgifter gällande kunden finns också i denna flik. I samband med kundregistrering finns det möjlighet för koppling till ODETTE. Detta är en standard för elektronisk kommunikation mellan kund och leverantör. Leveranstidstoleranser för kunden kan anges i denna flik.

I den tredje fliken, Statistik, hanteras Budget och Utfall per kund. Motsvarande möjlighet, att även registrera budget per artikel eller säljare, kan göras i respektive register.

I fliken Säljstöd kan information för att stödja säljaktiviteter kring kunden anges. Kundstatus, aktivitetslista samt loggning av aktiviteter/kontakter är uppgifter som kan anges per kund/kontakt.

Utöver dessa flikar kan också en extra flik aktiveras - Extra info. Denna extra flik består av ett antal fält som kan användas för valfri information. Fliken aktiveras via systemparameter Visa fliken Extra info i Uppdatering kunder under Kund på fliken Försäljning i rutin Systeminställningar.

Kundregistret kan skrivas ut på skrivare eller bildskärm i rutin Utskrift kunder. Om utskrift görs på bildskärm finns möjlighet att uppdatera vissa fält i registret. Kundregistret kan i samband med utskrift sorteras om på flera sätt. Dessutom kan selekteringar eller filtreringar göras.

Lägga till och ta bort kunder

Det går att lägga till en ny kund genom att först ange en kundkod som inte redan finns registrerad. Det går även att lägga till en ny kund eller referensperson på aktuell kund genom import av elektroniskt visitkort (vCard). Importen kan göras genom att hämta aktuell vcf-fil via funktion Importera Elektroniskt visitkort... i menyn Arkiv. Det går att välja att lästa in visitkortet som Ny referens på aktuell kund eller Ny kund. Om visitkortet importeras som ny kund, ges också möjlighet att ange ny kundkod. Alternativt går det att lägga till en ny kund/referensperson via "dra och släpp" av en vcf-fil direkt till fönstret i denna rutin.

Vid borttag av en kund görs en kontroll att kunden inte är aktiv. Detta innebär att det inte är möjligt att ta bort en kund som finns i kundreskontran eller kundorderregistret. Det får alltså inte finnas fakturor på kunden i reskontran. Det får heller inte finnas kundorder eller offerter. En kontroll görs i dessa register om försök till borttag görs. Se vidare i Startboken.

Fönsterfunktioner

Importera elektroniskt visitkort... - med denna funktion kan du lägga upp en ny kund/referens genom att hämta in data från en .vcf fil. Läs mer här.

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av