Du är här: Försäljning > Kunder > Uppdatering kunder > Fliken Säljstöd

Fliken Säljstöd

Under fliken Säljstöd finns uppgifter om kunden/kontakten för att stödja affärsrelaterade händelser.

Under rubriken Kundstatus, finns möjlighet att sätta olika status på kunden/kontakten via olika kundstatuskoder beroende på vilken typ av kontakt kunden är, t.ex. 1=Skarp kund (som orderhanteras), en mässkontakt, eller liknande. Endast kunder med status 1, dvs. skarp kund är möjliga att orderhantera. För kontakter med status >1, visas texten "Kundkod" i rött. Kundstatuskoder uppdateras på fliken Kundstatus i rutin Kund-/Leverantörsstatuskoder i Systemvård.

Kundstatus finns även som selekteringsbegrepp i rutinerna: Aktivitetslista kund, Rapportera aktivitet försäljning, Utskrift kunder, Etikettutskrift kunder och Offertförteckning.

Det går att välja Typ och distrikt på kunden. Dessa ska först vara registrerade i rutinerna Kund- / Leverantörstyper respektive Kund- / Leverantörsdistrikt i Systemvårdsmodulen. Typ och Distrikt går även att använda som selekteringsbegrepp i många listor i försäljningsmodulen. Typ och Distrikt kan även uppdateras i rutinen Utskrift kunder, listtyp Parametrar.

Under rubriken Aktiviteter finns möjlighet att registrera och rapportera olika typer av aktiviteter som rör en kund/kontakt. Aktiviteter kan till exempel vara att ringa en kund, att besöka en kund eller liknande. Om en aktivitet förbises, kan systemet ge en påminnelse. För att underlätta aktivitetshanteringen går det att infoga en mall med aktiviteter. Mallar skapas i rutinen Aktiviteter. Med parametern Skapa kalenderpost i Outlook/Notes, går det att välja att skapa en integration av kundaktiviteter mot användarens befintliga kalender (Microsoft Outlook och IBM Lotus Notes stöds). Vilket av dessa kalenderprogram som ska användas väljs under Fax / E-post på fliken System i Systeminställningar. Det finns även ett val för att Visa avslutade aktiviteter, dvs. även aktiviteter med status Avslutad. (Förvalt visas inte avslutade aktiviteter.)

Under rubriken Loggning av e-post kan e-postkorrespondens med kunden loggas och sparas med "dra-och-släpp" i en tabell. E-postmeddelandet går att öppna med e-postprogrammet i sitt ursprungskick genom att dubbelklicka på meddelandet eller genom att använda knappen Öppna i tabellen. Med knappen Skicka e-post kan utgående e-post enkelt skapas.

Släpps e-postmeddelandet i tabellen Loggning av e-post loggas det enbart i tabellen, släpps e-postmeddelandet i Loggning av aktiviteter/kontakter blir det loggat både med en hyperlänk i textloggen och i tabellen. Notera att det är enbart med Microsoft Outlook som detta fungerar.

I den nedre delen av fliken, under rubriken Loggning av aktiviteter/kontakter, finns en enklare ordbehandlare för att skriva noteringar kring aktiviteter, händelser och andra anteckningar som rör kunden/kontakten. Det kan gälla både planerade aktiviteter och aktiviteter som är genomförda. En finess är att det går att skapa hyperlänkar till webbsidor, e-postmeddelanden och filer. Med knappen Infoga notering är det enkelt att skapa noteringar. Med knappen Utskrift kundkort... går det att skriva ut ett kundkort, som är en blankett med samlad information om den aktuella kunden.

Sida av