Du är här: Systemvård > Tabeller > Kund- / Leverantörsstatus > Allmänt om Kund- / Leverantörsstatus

Allmänt om Kund- / Leverantörsstatus

Varför denna rutin?

Kund-/Leverantörsstatus används för att definiera valbara statuskoder för kunder/leverantörer, som används för att beskriva vilken typ av kontakt som kunden/leverantören för närvarande är. Är det en skarp kund/leverantör (som kan orderhanteras), är det kanske bara en mässkontakt eller liknande.

Uppdatering av kundstatus kan göras på fliken Säljstöd i Uppdatering kunder och i Kundfråga i Försäljning. Uppdatering av leverantörsstatus kan göras på fliken Inköpsstöd i Uppdatering leverantörer samt i Leverantörsfråga.

I rutinen finns en flik Kundstatus där det i en tabell går att lägga upp rader för kundstatus, med kod och benämning. Det finns även en flik Leverantörsstatus där det på motsvarande sätt går att lägga upp rader för leverantörsstatus.

Det går att lägga till maximalt 8 rader i tabellen, med statuskod 2-9. En kund-/leverantörsstatus får den statuskod som angivits som radnummer i tabellen. Första raden i tabellen med statuskod 1 (Status=1, skarp kund/leverantör) kan inte ändras eller ta bort, det är endast de rader med statuskod 2-9 som kan ändras eller tas bort.

Kund-/Leverantörsstatuskoder.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av