Du är här: Inköp > Leverantörer > Uppdatering leverantörer > Allmänt om Uppdatering leverantörer

Allmänt om Uppdatering leverantörer

Varför denna rutin?

I Uppdatering leverantörer går det att nyregistrera, ändra och ta bort leverantörer.

Detta fönster består av en rubrikrad med fält för leverantörskod, leverantörsnamn och sökord samt de fyra flikarna Adress/Villkor, Information, Statistik och Inköpsstöd.

I fliken Adresser/Villkor finns de primära uppgifterna om leverantören. Post- och leveransadresser finns här liksom olika villkor (t.ex. Leverans-, betalningsvillkor). I denna flik finns parametrarna som styr hantering av utbetalningar samt diverse importuppgifter.

I fliken Information anges leverantörens olika referenser, telefon- och telefaxnummer, samt e-postadress. Det går även att ange telefon, telefax samt e-postadress per referens. Här finns även speditionsinfo. Det finns extra information för leverantören under en knapp där det går att lägga in EDI-information för spedition och om inköpsorder ska exporteras till EDI. Med knappen Bifoga XML-fil styrs om det ska genereras en XML-fil tillsammans med den PDF-fil som bifogas inköpsorder vid funktionen "Skicka via E-post" i Registrera inköpsorder. Leveranstidstoleranser för leverantören kan anges i denna flik.

I fliken Statistik hanteras budget/utfall per leverantör. Motsvarande möjlighet, att hantera budget/utfall, finns även på kund, artikel och säljare. Det görs i respektive register.

I fliken Inköpsstöd kan information för att stödja inköpsaktiviteter kring leverantören anges. Leverantörsstatus, aktivitetslista samt loggning av aktiviteter/kontakter är uppgifter som kan anges per leverantör/kontakt.

Utöver dessa flikar, kan också en extra flik aktiveras - Extra info. Denna extra flik består av ett antal fält som kan användas för valfri information. Fliken aktiveras via systemparameter Visa fliken Extra info i Uppdatering leverantörer under Leverantör på fliken Inköp i Systeminställningar.

I vissa listtyper i rutin Utskrift leverantörer kan massuppdateringar göras för att på ett rationellt sätt uppdatera uppgifter i leverantörsregistret.

Lägga till och ta bort leverantörer

Det går att lägga till en ny leverantör genom att först ange en leverantörskod som inte redan finns registrerad. Det går även att lägga till en ny leverantör eller referensperson på aktuell leverantör genom import av elektroniskt visitkort (vCard). Importen kan göras genom att hämta aktuell vcf-fil via funktion Importera Elektroniskt visitkort... i menyn Arkiv. Visitkortet kan då väljas att läsas in som Ny referens på aktuell leverantör eller Ny leverantör. Om visitkortet importeras som ny leverantör, erhålls också möjlighet att ange ny leverantörskod. Alternativt går det att lägga till en ny leverantör/referensperson via "dra-och-släpp" av en vcf-fil direkt till fönstret i denna rutin.

Vid borttag av en leverantör görs en kontroll att leverantören ej är aktiv. Detta innebär att det ej är möjligt att ta bort en leverantör som finns i leverantörsreskontran eller inköpsorderregistret. Det får alltså inte finnas fakturor på leverantören i reskontran, ej heller aktiva inköpsorder eller förfrågan. En kontroll görs i dessa register om försök till borttag göres. Se vidare om att ta bort poster under Generellt i Startboken.

Fönsterfunktioner

Importera elektroniskt visitkort... - med denna funktion kan du lägga upp en ny leverantör/referens genom att hämta in data från en .vcf fil. Läs mer här.

Läs beskrivning av övriga fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av