Du är här: Försäljning > Servicehantering > Registrera serviceplan > Allmänt om Registrera serviceplan

Allmänt om Registrera serviceplan

Den här rutinen ingår i tilläggsfunktionen Servicehantering.

Varför denna rutin?

Denna rutin används för att lägga in kommande planerad service på specifika serienummer. Det kan t.ex. vara årlig service. Dessa är inte skarpa serviceorder, utan kan liknas vid prognoser med skillnaden att de är inplanerade och kommunicerade med kund. Jämför med serviceboken till en bil där det finns planerad service efter olika mil. Här räknas dock tid, inte mil.

I Behovsberäkning, Nettobehovskörning och Nettobehovskörning tillverkningsprognos i Lager går det att välja om serviceorder ska inkluderas i beräkningarna. Då används planens datum på raderna som behovsdag. Servicetypen på planen kan ha artiklar kopplade till sig i grunddata. Dessa artiklar ingår då i behovsberäkningar med det datum och det antal som genereras från planen.

På fliken Plan läggs serviceplanen upp med ett tidsintervall i antal arbetsdagar.

På fliken Rader knyts sedan ett eller flera serienummer till varje plan, med period, servicetyp samt tidsåtgång.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av