Vid kund- och leverantörsavvikelse går det att ange externa kommentarer till avvikelser i kommentarsrutan under denna knapp. För leverantörsavvikelse anges den i samband med registreringstillfället, och den skrivs ut på dokumentet Reklamationsrapport som kan skickas till leverantör. För kundavvikelse anges extern kommentar i samband med svar till kund på förebyggande åtgärd. Den skrivs ut på det externa dokumentet Svar på förebyggande åtgärd.
Finns tilläggsfunktionen Dokumenthantering installerad går det även att koppla externa dokument till rapporten. Dokument kopplas på knappen Dokumentvisning. För handhavande av rutan Kommentar, se avsnittet Lägga in kommentarer eller instruktioner i kapitlet Generellt i MONITOR i Startboken.
Standardiserade externa anteckningar till avvikelser och som kommer med på de avvikelsedokument som skickas till kund eller leverantör kan anges på fliken Förvalda värden i rutinen Registrera grunddata.
Automatisk utskrift
Om automatisk utskrift valts, så kan dokument som kopplats här skrivas ut vid utskrift av dokumentet Svar när det gäller kundavvikelse. När det gäller leverantörsavvikelse så kan automatisk utskrift av kopplade dokument användas för dokumentet Reklamationsrapport. Automatisk utskrift fungerar även när dokumenten skickas via e-post.