Den som ska ankomstregistrera/preliminärboka leverantörsfakturor i MONITOR efter att fakturorna scannats in, öppnar rutinen Registrera leverantörsfakturor. När du öppnar rutinen visas normalt en dialogruta för att välja vilken arbetsuppgift som ska utföras.
Dialogruta för att välja arbetsuppgift.
Om dialogrutan inte visas när rutinen öppnas kan det bero på att användaren endast har behörighet till ett av de tre valen i fönstret (då finns det ingen anledning att visa övriga val). Behörigheter till de tre olika arbetsuppgifterna anges för respektive användare under knappen EFH i rutin Användare.
Ankomstregistrering/preliminärbokning är förvalt i dialogrutan ovan. Låt det vara så och tryck OK.
Om den förvalda inkorgen är tom visas en till dialogruta där du väljer om du vill lägga till en leverantörsfaktura med dra och släpp eller om du vill byta till en alternativ inkorg.
Dialogruta för att välja dra och släpp eller byta inkorg.
Välj Lägg till via dra och släpp om en leverantörsfaktura ska läggas till, som kommit med e-post från en leverantör som också använder MONITOR. Leverantören har då bifogat fakturan som pdf- och xml-fil i e-postmeddelandet och det går att dra och släppa bilagorna från e-postmeddelandet över till rutinen. Att skicka fakturor med e-post och dra och släppa dessa bilagor i denna rutin är funktioner i MONITOR-till-MONITOR.
Det går till så att du drar pdf-filen direkt från e-postmeddelandet och släpper den på det högra granskningsfönstret för fakturan som visas i rutinen. Sedan drar du xml-filen från e-postmeddelandet och släpper den på fliken Leverantörsfaktura i registreringsfönstret. Därefter går det att granska uppgifterna och eventuellt korrigera värden som inte matchas. Se mer om det i avsnittet Ny leverantörsfaktura från xml-fil i hjälpen till rutinen Registrera leverantörsfakturor.
Välj Byta inkorg i ovanstående dialogruta om du vill byta till en alternativ inkorg där inscannade fakturor sparats. Då visas en öppna fil-dialogruta där det går att välja inkorg.
Se vidare: