Du är här: Tillverkning > Avrapportering > Avrapportering material > Allmänt om Avrapportering material

Allmänt om Avrapportering material

Varför denna rutin?

Fönstret Avrapportering material används för strövis rapportering på förbrukat material efter att en tillverkningsorder är färdig eller påbörjad. Rapporteringar som görs räknar av lagersaldot för materialet och kan bevakas i Orderförteckning samt redovisas i Efterkalkyl. Vid rapportering av en materialpost ska en förbrukad kvantitet anges.

Är systemparametern Automatisk avrapportering av material vid avrapportering operation satt, går det att göra avrapportering av material automatiskt från Avrapportering operationer. Sätts parametern Makulera rest material i någon av de andra avrapporteringsrutinerna, sköts även det därifrån.

Ibland kan den verkliga materialåtgången vara svår att beräkna vid beredningen, t.ex. för råmaterial som plåt. Vid automatisk avbokning av material kan det då hända att den planerade och sedermera avbokade kvantiteten inte stämmer helt med det verkliga lageruttaget. Då kan det bli aktuellt att i denna rutin gå in och justera kvantiteten i efterhand.

Om flera lagerplatser används på ett material, ska det även anges från vilken lagerplats uttaget skett. Det visas då ett särskilt fönster där det går att välja lagerplats.

Material att rapportera väljs via ett rapportnummer, vilket är ett unikt nummer som genereras av systemet för en viss order, artikel och material. Rapportnummer står på orderdokumenten samt visas i Orderförteckning. Vid rapporteringen av materialen anges sedan Antal att rapportera. Vid behov anges även Avrapporterat pris för redovisning på efterkalkyl och Kasserat antal.

Görs delrapporteringar adderas kvantiteten för varje rapportering. Den rest som reserverar material Resterande material räknas av med motsvarande antal som rapporterats.

Det pris som redovisas i efterkalkylen för materialet är det pris som anges vid rapporteringstillfället. Det prisalternativ för L- och K-artiklar som här är förvalt kan uppdateras under Order på fliken Tillverkning i Systeminställningar.

Det är alltid Alternativ enhet som används vid uttag ur lager, om detta är angett på en artikel. Alternativ enhet sätts på artikel på fliken Allmänt i Uppdatering artiklar i Lager, Inköp eller Försäljning.

En redan verkställd rapportering kan ändras genom att rapportera ett negativt värde på kvantitet. Denna situation kan uppstå om det t.ex. har angetts för stort antal, eller att en undantagsrapportering skall göras efter Snabb-/restrapportering. Orderförteckning, lagersaldo och efterkalkyl uppdateras då med de negativa värden som angetts.

Här går även att rapportera tillägg av material. Att lägga till material kan t.ex. bli fallet för skruvförband om några går sönder vid montering. Genom att först markera Lägga till material ges möjlighet att välja en order och en artikel som materialet ingår i samt artikelnummer för det material som ska läggas till. För detta material väljs sedan den operation som det ska gå till.

Rimlighetskontroll

I rutinen finns en rimlighetskontroll som visar en varning om angivet värde på Antal att rapportera avviker mer än dubbelt mot Planerat antal.

Det finns även en rimlighetskontroll att aktivera under Order på fliken Tillverkning i Systeminställningar. Med den går det att få en varning eller spärr vid en rapportering som genererar minussaldo på en artikel, varningen visar även den/de artiklar som får minussaldo.

Kassationer

Vid en kassation kan även antal kasserade och kassationskod väljas. Om flera kasseras finns det möjlighet, att på knappen till höger om fältet Antal kasserade, specificera flera kassationskoder för olika antal.

Om systemparametern Registrera avvikelse från Avrapportering material är aktiverad går det att välja om registrering av avvikelse på material med kassationer ska ske automatiskt eller efter en fråga. Om grundtypen väljs, så skapas en Internavvikelse när en T- eller L-artikel kasseras och en Leverantörsavvikelse skapas då en K-artikel kasseras. Fråga vid varje registrering innebär att användaren får välja avvikelsetyp själv. Då går det att välja grunddtypenerna för Intern- och leverantörsavvikelse, men även alla egendefinierade avvikelsetyper som tillhör dessa två grundtyper.

Multipla lagerplatser

En artikel kan ha flera lagerplatser. Tillämpas multipla lagerplatserMultipla lagerplatser aktiveras då parametern "Hantera multipla lagerplatser per artikel"
markeras, under Lagerplats på fliken Lager i Systeminställningar.
visas här ett fönster för lagerplatser sedan rapportnummer hämtats upp för en artikel med multipla lagerplatser registrerade. Rapportering av materialuttag kan då registreras per lagerplats.

Har multipla lagerplatser tidigare tillämpats och sedan tagits bort i Systeminställningar, kommer ändå detta fönster upp vid rapportering på artiklar som har kvar multipla lagerplatser.

Fönstret för multipla lagerplatser finns på fältet Antal att rapportera. Ett informationsfält för lagerplats visas istället om artikeln inte har multipla lagerplatser.

Läs mer om tillämpning av multipla lagerplatser i avsnittet Lagerplats i Systeminställningar.

Fönsterfunktioner

Föregående rapportnummer - visar föregående materialrapportnummer på ordern. Med denna knapp går det att hoppa tillbaka till alla föregående material på ordern.

Nästa rapportnummer - visar nästa materialrapportnummer på ordern. Med denna knapp går det att hoppa fram till alla följande material på ordern.

Läs beskrivning av övriga fönsterfunktioner under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av