Du är här: Försäljning > Order > Orderingång > Allmänt om Orderingång

Allmänt om Orderingång

En allmän beskrivning för hantering av listor i MONITOR finns under Generellt i Startboken.

Vad skrivs ut i denna rutin?

Från fliken Beställning går det i den här rutinen att ta fram en förteckning över alla registrerade kundorder/leveransplaner, levererade och ej levererade, för analys av orderingång för t.ex. en viss period, en viss kund eller säljare.

Enskilda kundorder registreras i Registrera kundorder eller importeras via EDI i Order / EDI-import. Leveransplaner skapas eller importeras via EDI i Leveransplan / EDI-import.

Det finns möjlighet att välja om även direktregistrerade fakturor ska tas med i listan. Dvs. orderingång som inte registrerats via orderrutiner, utan direkt skapats som fakturaunderlag.

Ramorder kan också visas i listan om ramorder är aktiverat i systemet. Systemparametern Aktivera ramorder under Order / Offert på fliken Försäljning i Systeminställningar styr detta.

Se mer om de olika listorna under Utskriftsexempel.

Vilka uppdateringsmöjligheter finns det i rutinen?

Det finns inga uppdateringsmöjligheter i Orderingång, eftersom det är en statistikutskrift.

Vilka grafiska presentationer finns det?

På fliken Lista bildskärm går det att göra en grafisk presentation om någon av listtyperna Vecka, Månad, Kvartal eller Endast summa har valts.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Concept Link IconSe även:

Sida av