Du är här: Systemvård > Allmänt > Systeminställningar > Order / Offert

Order / Offert

Under denna sektion finns inställningar som berör kundorder och offerter.

Artikelns extra benämning med på order/offert

Markeras detta val visas en artikels eller tjänsts extra benämning på order och offert på en särskild rad under artikel- eller tjänsteraden. Förvalt är inställt att extra benämning kommer med.

Artikelns försäljningskommentar med på order/offert

Markeras detta val visas försäljningskommentarer på offert och order, angivna under knappen Kommentar på artikel under fliken Försäljning i rutin Uppdatering artiklar - Försäljning samt på tjänster under fliken Allmänt i rutin Uppdatering tjänster. Kommentaren skrivs ut på en särskild fritextrad under artikelraden och tjänsteraden. Förvalt kommer dessa kommentarer med.

Artikelns ritningsnummer med på order/offert

Markeras detta val visas på kundorder och offert, ritningsnummer satta på artikel i rutin Beredning eller Uppdatering artiklar. Ritningsnummer skrivs ut på en särskild rad under artikelraden. Förvalt är inställt att ritningsnummer inte kommer med.

Kundens artikelnummer med på order/offert

Markeras detta val kan kundens artikelnummer på artikeln visas på order och offert. En förutsättning för detta är att det finns en kundkoppling på artikeln med kunds artikelnummer registrerat. Förvalt är inställt att kundens artikelnummer inte kommer med.

Använda prefix för att hantera ordertyper

Här går det att välja om prefix ska användas för att hantera olika kund- och serviceordertyper, och i det fallet om det ska vara möjligt eller tvingande att använda prefix på kundordernummer samt serviceordernummer.

Olika prefix för kundorder och serviceorder kan registreras i rutinen Ordertyper / Prefix i Systemvård, om något av alternativen för att använda prefix är valt här.

Använda prefix för att hantera offerttyper

Här går det att välja om prefix ska användas för att hantera olika offerttyper, och i det fallet om det ska vara möjligt eller tvingande att använda prefix på offertnummer.

Olika prefix för offert kan registreras i rutin Ordertyper / Prefix i Systemvård, om något av alternativen för att använda prefix är valt här.

Använda prefix för direktregistrera faktura

Här går det att välja om prefix ska användas för att hantera olika kundfakturatyper, och i det fallet om det ska vara möjligt eller tvingande att använda prefix på fakturanummer.

Olika prefix för faktura kan registreras i rutin Ordertyper / Prefix i Systemvård, om något av alternativen för att använda prefix är valt här.

Ange ordernummer vid Spara i Registrera kundorder

Markeras detta val går det att ange ett ordernummer manuellt när en ny order sparas första gången i rutinen Registrera kundorder. Annars blir ordernummer nästa lediga nummer från aktuell nummerserie i Nummerserier.

Ange offertnummer vid Spara i Registrera offert

Markeras detta val går det att ange ett offertnummer manuellt då spara görs första gången av en ny offert i Registrera offert. Annars blir offertnummer nästa lediga nummer från aktuell nummerserie i Nummerserier.

Varna mot kreditlimit vid orderregistrering

Denna parameter kan styra om systemet ska ta hänsyn till kreditlimit för enbart orderstocken (inneliggande order), orderstocken plus kundfordringar (obetalda fakturor), kundfordringar eller förfallna kundfordringar. Det går även att välja att ingen varning ska göras.

Systemet varnar om angiven kreditlimit på kund överskrids vid orderregistrering och fakturaregistrering (då lagring sker). Är redan kreditlimit på en kund överskriden, varnas även då kunden hämtas upp i orderhuvudet eller fakturahuvudet vid nyregistrering av en order eller faktura.

Det finns även en parameter för varning mot kreditlimit vid utleveransrapportering (se längre ned på sidan).

Varna för förfallna fakturor vid orderregistrering

Denna parameter styr att en varning kommer upp vid registrering av ny kundorder, om kunden har förfallna fakturor. I varningsrutan går det via knapparna Orderstock och Kundfordringar direkt se orderstock och kundfordringar för kunden.

Varna för förfallna fakturor vid utleverans

Denna parameter styr att en varning kommer upp vid utleverans av kundorder, om kunden har förfallna fakturor.

Artikelns ställpris med på order/offert

Det går att få ställpriset på en artikel att automatiskt generera en egen orderrad på en kundorder. Förutsättningen är att ställpriset finns angivet under fliken Försäljning på artikeln, en tjänstekod eller artikelnummer finns angiven här i parametern Tjänstekod/artikelnummer för artikelns ställpris samt att den kod som är angiven finns registrerad i systemet. Motsvarande systeminställning för generering av ställprisrad finns även för inköpsorder. Ställpris på en artikel går även att ange under fliken Inköp.

De alternativ som finns för en artikels ställpris på kundorder är:

Tjänstekod/artikelnummer för artikelns ställpris

Här går det att ange en förvald kod för ställpris på artikel. Används tillsammans med alternativen under parametern Artikelns ställpris med på order/offert. Förvald kod ska vara en tjänstekod eller ett artikelnummer, beroende på vilket alternativ som är valt under ovan nämnda parameter.

Anm. Den tjänstekod eller det artikelnummer som anges här måste finnas upplagd i rutin Uppdatering tjänster respektive Uppdatering artiklar - Lager, annars skapas inte den extra orderraden.

Kontering av ställpris sätts till samma som artikelns kontering

Här går det att välja om kontering av ställpris på en artikel ska vara samma som artikeln kontering på en order/offert. Om parametern är satt blir kontering lika som den ovanstående artikelraden. Om den inte är satt blir kontering utifrån varugrupp på tjänstekod respektive artikelnummer för artikelns ställpris. Förvalt är parametern inte satt.

Antal decimaler i à-pris på order/offert/faktura

Förvalt är det angivet 2, men det går att ange upp till 5. Styckepriset på en kundorderrad avrundas till det antal decimaler som anges här.

Artikelgrupperingsbegrepp för Rabattkategorier

Med denna parameter går det välja hur rabattkategorier ska grupperas. I rutin Rabattkategorier skapas rabattsatser för det valda artikelgrupperingsbegreppet. Rabattkategori är sedan kopplad till kund.

Hantera stafflade rabattsatser i Rabattkategorier

Markera i kryssrutan om programmet ska hantera stafflade rabattsatser. Rutinfönstret Rabattkategorier anpassas beroende på denna inställning.

Uppdatera önskad leveransperiod automatiskt på order/offert

Markeras detta val uppdateras fältet Önskad leveransperiod, under Extra information i Registrera kundorder, automatiskt med samma datum som Leveransperiod på orderraden. Detta gäller endast vid registrering av orderrad innan den sparats, ej vid omplanering. Parametern ger även möjlighet att mäta leveranssäkerhet mot önskad period.

Fråga vid ändrad Aktuell period, gäller vid fryst Ursprunglig/Önskad

De val som finns är:

Sparad kundorder = fryspunkt för Önskad period.

Utskriven kundorder = fryspunkt för Ursprunglig period.

Notera att frågan kommer vid ändring av aktuell period på orderrader, inte är den fråga som kommer när leveransperiod ändras i orderhuvudet. Frågan som kommer när leveransperiod ändras i orderhuvudet styrs inte av ovanstående val.

Orderdatum på ny orderrad sätts till

För kundorder (status >= 2) går det här att för nytillagda orderrader, välja vilket datum som ska sättas som orderdatum på orderraden.

De val som finns är:

Kontroll mot ledtid och saldo för artikel vid orderregistrering

Med denna parameter sker en kontroll mot ledtid till kund om sådan uppgift finns på artikel eller kundkoppling. Kontroll mot ledtid till kund kommer först i kontrollhierarkin. Alltså finns både ledtid till kund och ledtid/genomloppstid på artikeln sker bara kontroll mot ledtid till kund. Kontrollen mot ledtid till kund görs för alla artiklar oavsett partiformningsregel. Om ledtid till kund saknas så sker kontrollerna enligt nedan:

En kontroll görs mot genomloppstid eller ledtid i arbetsdagar beräknad/angiven på T- och K-artiklar med partiformningsregel M.

Finns leverantörskopplingar på en K-artikel, är det den ledtid som är satt på aktiv leverantörskoppling som kontrolleras mot leveransperiod på orderrad vid registrering av kundorder.

Om genomloppstid eller ledtid saknas eller är noll dagar, t.ex. om ingen förkalkyl ännu är gjord på en T-artikel inaktiveras kontrollen.

Om leveransperiod på en kundorderrad sätts kortare än ledtid till kund, genomloppstid på T-artikel eller ledtid på K-artikel/leverantörskoppling, kommer ett litet meddelandefönster upp som informerar att angiven period är kortare än ledtiden på artikeln. Ledtiden visas i dagar i meddelandefönstret.

Parametern styr även att en kontroll av lagersaldo görs. Artikelns lagersaldo hämtas summerat från alla lagerplatser och visas vid orderläggning i ett särskilt informationsfält Saldo under Extra radinformation längst ned på fliken Rader. Detta sker då en artikel hämtas upp på en orderrad.

Visa Disponibelt saldo på order- och offertrad

Här går det att välja om disponibelt saldo ska visas på order- och offertrader. Det disponibla saldot räknas fram utifrån radens leveransperiod och antal, samt beställningar och reservationer i planeringsbilden, enligt följande alternativ:

Visa variantkod på orderrad

Sätts denna parameter visas ett fält för Variantkod på kundorderrad. Variantkod är ett villkor.

Kontering enbart i Extra radinfo på order

Här går det att välja om kontering på kundorderrader ska ske enbart i Extra radinformation längst ned i orderregistreringsfönstret, eller om kontering ska ske på orderraden. Markeras detta val ska kontering göras i Extra radinformation, annars görs kontering i en särskild kolumn längst till höger på orderraden.

Tvingad kontering på orderrad

För varje orderrad vid kundorder- och offertregistrering kan ett försäljningskonto anges. Detta konto kan användas för att hjälpa till vid kontering av kundfaktura. Markera detta val om kontofältet ska vara tvingande på orderraden. Förvalt är ej tvingande.

Kontering av artikelrad enl. ovanstående rad på order/faktura

Här går det att välja om kontering av Kst, Kb och Projekt av orderrad (radtyp 1, 3, 6 och 9) på kundorder ska vara lika som föregående rad. Detta används för att hjälpa till vid kontering av orderrader. Konteringsinställning på varugrupper överstyr dock. Förvalt är denna parameter inte markerad.

Förvald kontering på fri orderrad i order/faktura

Här går det att välja hur kontering av Kst, Kb och Projekt av fri orderrad (radtyp 2) på kundorder ska göras. Detta används för att hjälpa till vid kontering av orderrader. Förvalt är det ingen kontering på fri orderrad. Det går även att välja kontering enligt standardkonto eller att kontering ska bli enligt ovanstående orderrad.

Förvald kundgrupp vid omvänd betalningsskyldighet

Här går det att välja förvald kundgrupp vid försäljning när omvänd betalningsskyldighet gäller. Det kan t.ex. användas för att kontera försäljning av byggtjänster rätt och med automatik, se nedan.

En särskild kundgrupp avsedd för omvänd betalningsskyldighet ska först vara upplagd på fliken Kontogrupp i rutinen Varugrupper. Till denna kundgrupp väljs speciella försäljningskonton som kopplas till momsrad 41 i momsrapporten. Annars går det att ange direkt på kunden att den tillhör denna kundgrupp. Notera att alla order till en kund kanske inte har varor/tjänster med omvänd betalningsskyldighetet.

Om Omvänd bet.skyldighet markeras på en order (eller om det är satt på kunden) så sätts på ordern den kundgrupp som är vald med denna parameter. Är ingen kundgrupp angiven här (värde 0) så sätts den kundgrupp som är vald på kunden. Samma sak gäller på offert.

Med hjälp av denna parameter räcker det alltså för säljaren att markera Omvänd bet.skyldighet på en offert/order. Momskod och kundgrupp sätts då rätt med automatik.

Det går att ange noll (0) på denna parameter. Det innebär att ingen förvald kundgrupp är angiven.

Förvald kundgrupp vid trepartshandel

Här går det att välja förvald kundgrupp vid trepartshandel. Parametern hjälper till att kontera trepartshandel rätt och med automatik.

Det går att ange noll (0) på denna parameter. Det innebär att ingen förvald kundgrupp är angiven.

Fråga om att skapa projekt på orderrader

Om denna kryssruta är markerad kommer en fråga att skapa nytt projekt, när en kundorderrad konteras med nytt projektnummer.

Avräkna transporttid från leveranstid vid orderregistrering

På kunder kan en transporttid i dagar anges. Med denna parameter satt kommer transporttiden automatiskt att avräknas från leveranstiden på orderrad, vid orderregistrering på den kunden.

Meddelande vid prisanmärkning på order/offert

Markeras detta val visar systemet varningsmeddelanden när det på en artikel finns en anmärkning angiven på en prisrad (prislista) under Försäljningspriser i fältet "Anmärkning". Varningsmeddelandet visas då artikeln hämtas upp på en orderrad för en kund som har den prislistan kopplad.

Varningsmeddelande visas också om det finns en anmärkning angiven i fältet "Anmärkning" i en kundkoppling på en artikel, då den artikeln hämtas upp på orderrad i en kundorder registrerad på den kunden.

Koppla fritext med automatik på offert/order/fakturarad

Markeras denna parameter går det att välja om textrader på offert, order och fakturarad ska kopplas med automatik.

Förvald texttyp på textrader i XML-fil

Med denna systeminställning går det att välja förvald texttyp för fritextrader på inköpsorder som erhålls som XML-fil i e-postbilagor, och som dras in till MONITOR för att skapa kundorder (en MONITOR-till-MONITOR funktion). Följande sex olika texttyper finns att sätta som förvald:

Läs mer om de olika texttyperna i avsnittet Extra radinformation för orderrad i hjälpen till Registrera kundorder.

Varna om orderantal ej motsvarar helt antal kolli

Här går det att välja om en varning ska visas eller ej om antalet på ordern ej motsvarar helt kolli.

Visa standardpris, TB och TG på order/fakturarader

Här går det att välja om standardpris, täckningsbidrag och täckningsgrad ska visas på order- och fakturarader (av radtyp 1, 2, 3, 6 och 9). Förvalt är parametern inte satt. Om parametern är satt hämtas standardpris från artikelregistret till en rad. Det går att ändra standardpriset på en rad. Standardprisfältet är gråmarkerat tills priset ändrats, då det blir vitt (för radtyp 2 är fältet alltid vitt). Priset sparas sedan enbart till raden, och ligger till grund för statistik i stället för det eventuella standardpris som finns registrerat på artikeln eller tjänsten. Priset lagras dock inte till artikelregistret.

Visa enbart totalpris på offert/kundorder/faktura

Med denna parameter markerad tänds knappen Beräkna tot.pris på fliken Rader i rutinerna Registrera offert, Registrera kundorder och Direktregistrera fakturor. Då går det att ange ett totalpris för offerten/kundordern/fakturan. Detta totalpris fördelas sedan på de ingående artikelraderna i proportion till det pris som finns på artikelraden utan hänsyn till befintlig rabattsats. Alla rader som beräknas kommer att få samma rabatt så att totalpriset uppfylls. De nya priserna uppdaterar statistiken. På tillhörande blanketter skrivs inte à pris, ny beräknad rabattsats eller belopp ut på totalprisberäknade rader. Det är möjligt att ha flera rader för totalpris, delsummor, på offert, kundorder och faktura.

Efter sista totalprisraden går det att lägga in artiklar som inte ska rabatteras eller frakt och emballage.

Hantera påslag i Registrera offert

Här går det att välja om offertrader ska hantera påslag i procent på standardpris för att ge offertpris. Dessutom visas förutom täckningsgrad (TG) även täckningsbidrag (TB) för både för offertraden och totalt för offerten.

Ställprisartikel för order/offert som understiger minsta orderbelopp

Här går det att ange ett artikelnummer som används för att lägga till en avgift till ett kopplat kundpris på de offerter, order och fakturor som understiger minsta orderbelopp angivet på kunden. Syftet är att kunna lägga till ett slags ställpris i de fall kundens beställning inte uppnår minsta orderbelopp.

Typ av blankett vid direktutskrift order

Denna parameter styr vad som skrivs ut via utskriftsknappen från rutinen Registrera Kundorder.

Typ av blankett vid direktutskrift offert

Denna parameter styr vad som skrivs ut via utskriftsknappen från rutinen Registrera offert.

Tillåta återutskrift av historikorder

Markeras detta val tillkommer en parameter Återutskrift historikorder i rutin Utskrift kundorder, som ger möjlighet till utskrift av kundorder med status 9 = Historik. Denna möjlighet är normalt spärrad.

Skapa serienummer i Registrera kundorder

Markeras detta val kommer angivet serienummer att skapas på en radtyp 5 (Serienummer) rad på en kundorder då ordern sparas. Vid utskrift av fakturan till kundordern kommer serienumret att kompletteras med några ytterligare uppgifter, som t.ex. verkligt leveransdatum.

Om detta val inte är markerat skapas serienumret för radtyp 5 rader vid utskrift av fakturan.

Ange serienummer i kundorderhuvud

För de som hanterar service på egna produkter går det att aktivera fältet Serienummer i kundorderhuvudet där det går att välja serienummer som ordern knyts mot. Det kan vara användbart vid t.ex. serviceorder eller monteringsorder. Det finns ingen funktion mellan detta fält och orderraderna.

Status 'Följesedel utskriven' efter utskrift av plocklista

Markeras detta val kommer en utskrift av plocklista att sätta status 4 = Följesedel utskriven på alla kundorder som ingår på plocklistan. Kan användas som stöd för att se vilka order som plockning påbörjats på.

Visa alla lagerplatser i plocklista

Denna parameter styr att alla lagerplatser visas i de olika plocklistorna som går att skriva ut i rutin Plocklista i Försäljning. För de som önskar det ger det t.ex. frihet att välja lagerplats att fysiskt plocka från och inte enbart de lagerplatser som är föreslagna enligt saldo och åldersanalys. Om denna parameter inte är markerad visas enbart de lagerplatser som behövs för att täcka antalet artiklar som ska levereras.

Blanda inte kollin med olika chargenr i Plocklista EDI

Denna parameter gör så att ett kolli i Plocklista EDI i rutin Plocklista alltid får artiklar från samma charge.

Utskrift följesedel på utlevererade rader vid utleverans

Sätts denna parameter kommer en fråga upp vid spara i rutin Utleveransrapportering, om följesedel ska skrivas ut på utlevererade rader.

Utskrift pallflagga efter utleveransrapportering

Här går det att välja om pallflagga ska skrivas ut på utlevererade rader vid utleveransrapportering. Det går att välja om utskriften ska ske direkt eller via utskriftsfliken.

Öppna Utskrift speditionsdokument efter utleveransrapportering

Med denna parameter markerad öppnas Utskrift speditionsdokument automatiskt efter utleveransrapportering.

Varna vid negativt saldo i Utleveransrapportering

Här går det att välja om en varning ska visas eller inte vid utleveransrapportering av orderrad. Varningen visas om det skulle uppstå negativt saldo på en lagerplats efter utleveransen.

Parametern är enbart aktuell om det är en lagerplats på artiklarna. Finns multipla lagerplatser så visas det automatiskt. Denna varning minimerar risken att utleverans sker innan tillverkningsorder rapporterats, vilket inte är bra om batchnummer/T-ordernr till kundorder ska följas. Det går att välja om varningen enbart ska gälla för artiklar med spårbarhet satt, vilket kanske är vanligast, eller samtliga artiklar.

Varna mot kreditlimit vid utleveransrapportering

Här går det att välja om systemet ska varna för kreditlimit, vid utleveransrapportering. Följande val finns:

Lägga till på fakturaunderlag efter utlev.rapp.

Här går det att välja om en utleverans förvalt ska läggas till ett befintligt fakturaunderlag eller inte. Det går även att välja om en fråga om detta ska visas.

Förvalt status 'Vänteläge' på fakturaunderlag nya kunder

Parametern styr om Faktura i väntelage bockas i med automatik då ny kund registreras. Att fakturan ligger i vänteläge betyder att den inte går att fakturera. Dvs. det går inte att skriva ut den i Utskrift fakturor. Status måste ställas om manuellt till status 1= för fakturering, efter detta går ordern att fakturera.

Här går det att ange om alla kundorder ska sättas i status 3 (Vänteläge) efter utleverans. Detta innebär att ordern inte tas med i rutin Utskrift fakturor. Ska faktura skrivas ut på ordern ska status ändras till 1 = För fakturering i rutin Direktregistrera fakturor. Order med status 3 kan visas i rutin Fakturaunderlag. Förvalt här är att inte sätta utlevererad order i vänteläge.

Öppna Kollihantering efter utskrift av Plocklista listtyper EDI

Markeras denna parameter öppnas rutin Kollihantering automatiskt efter utskrift av Plocklista med någon av listtyperna EDI vald.

Öppna Utskrift pallflagga EDI efter utskrift av Plocklista listtyper EDI

Markeras denna parameter öppnas rutin Utskrift pallflagga EDI automatiskt efter utskrift av Plocklista med någon av listtyperna EDI vald.

Öppna Samlingsföljededel efter Utleverans plocklista

Markeras denna parameter öppnas rutin Samlingsföljesedel automatiskt efter Utleverans plocklista.

Öppna Utskrift speditionsdokument efter Utleverans plocklista

Markeras denna parameter öppnas rutin Utskrift speditionsdokument automatiskt efter Utleverans plocklista.

Rimlighetskontroll för överrapportering i Utleveransrapportering

Här går det att välja om en rimlighetskontroll ska göras i Utleveransrapportering och Utleveranslista vid rapportering av ett för stort antal artiklar. Följande val går att göra:

Tillåten överrapportering i % av planerat antal

Se ovanstående parameter.

Rimlighetskontroll för makulering av rest i Utleveransrapportering

Här går det att välja om en rimlighetskontroll vid makulering av rest i Utleveransrapportering och Utleveranslista ska göras. Följande val går att göra:

Använd även nedanstående parameter Tillåten makulering i % av planerat antal för att ange hur stor procentuell makulering som ska tillåtas.

Tillåten makulering i % av planerat antal

Se ovanstående parameter.

Skicka flera order/fakturor i samma e-postmeddelande

Om kundorder/fakturor skickas via e-post går det med denna parameter att välja att flera av dessa ska bifogas i samma e-postmeddelande, om det förekommer flera order/fakturor till samma mottagare (e-postadress) och kund. En pdf-fil (och även en xml-fil om det är aktiverat på kunden) skapas för varje order i e-postmeddelandet. Ärenderaden i e-postmeddelandet innehåller information om varje order/faktura som är bifogad. Denna systeminställning gäller rutinerna Utskrift kundorder, Utskrift fakturor och Utskrift gamla fakturor.

Aktivera ramorder

Markeras denna parameter aktiveras rutinen Registrera ramorder - Försäljning där det går att skapa ramorder (även kallad avropsorder eller blockorder i ramavtal) för säljartiklar. Kundorder till en ramorder skapas sedan som vanligt i rutin Registrera kundorder, som automatiskt kopplar kundordern till ramordern om den faller inom ramorderns giltighetsperiod.

Sida av