Du är här: Försäljning > Utleverans > Utleveranslista > Allmänt om Utleveranslista

Allmänt om Utleveranslista

En allmän beskrivning för hantering av listor i MONITOR finns under Generellt i Startboken.

Varför denna rutin?

Det primära syftet med denna rutin är att kunna skriva ut en plocklista och att kunna utleveransrapportera i samma listform. Är plocklista vald kommer rutinen att generera olika typer av varningar som, förutom att de indikeras av ett rött utropstecken i plocklistan, visas i en separat flik. Plocklistan kommer vidare att innehålla vikt och vissa andra speditionsuppgifter per order och summerat för listan om sådana uppgifter finns registrerade på artiklarna. Ytterligare möjligheter i rutinen är att klarera material innan plocklista skrivs ut. Dessutom finns möjlighet att få en förteckning på orsaker till brist, bristanalys, och den visar vilken tillverkningsorder (eller inköpsorder) som ska avhjälpa bristen samt vilket läge dessa order befinner sig i.

Efter utplock av material kan rutinen också användas för utleveransrapportering av det orderurval som valts och i samband med detta, utskrift av följesedlar och pallflaggor ordervis. Önskas samlingsdokument för följesedel måste utskrift göras i rutin samlingsföljesedel som dock saknar möjligheter att selektera på en specifik utleverans.

Rutinen lyder under de systemparametrar som gäller för rutin Utleveransrapportering. Parametern som styr om nytt fakturaunderlag ska skapas eller ej ställer dock ingen fråga vid användandet av denna rutin, oavsett vad systeminställningen säger, men resultatet blir enligt det som valts.

Denna utleveranslista riktar sig till de som inte tillämpar EDI, eftersom ingen identitet skapas på plocklistan och att emballagestrukturer inte hanteras, m.m. För EDI-hantering finns de separata rutinerna Plocklista, Utleverans plocklista och Samlingsföljesedel.

Vad skrivs ut i rutinen?

Väljs listtyp Plocklista på fliken Beställning går det att beställa plocklista, klareringslista, varningslista och en lista på orsaker till brist, beroende på de val man gjort i beställningsfliken. Det är även möjligt att kombinera dessa val. Varningslista skapas dock alltid om varningar finns.

Väljs listtyp Utleveransrapportering på fliken Beställning går det istället att skriva ut följesedlar och pallflaggor ordervis samt eventuell varningslista. Följesedel och pallflagga kan skickas via e-post från denna rutin.

Det är alltså med val av listtyp hanteringen av denna rutin styrs och vad som skrivs ut. Se mer under Listtyp.

Notera att det går inte att utleverera order som har en faktureringsplan i denna rutin. Dessa ska istället utlevereras i rutin Utleveransrapportering.

Plocklistan används vid uttag i förråd och har en layout med t.ex. plats för signering per artikel. Via Informationsmenyn går det att välja att visa chargenummer, detta värde ersätter då periodfältet på plocklistan. Plockinstruktioner och orderfritexter visas också på plocklistan.

Klareringslistan används för att kontrollera om det finns brister på någon artikel i en order och i kombination med bristanalys erhålls också en förteckning över de beställningar som gjorts på artiklar vilka inte finns i tillräckligt antal och som ännu inte inlevererats. Väljs klareringslista går det att göra urval om samtliga artiklar på order eller om endast bristartiklar på order ska visas.

Varningslistan visar i textform olika varningar som genererats vid skapande av plocklistan eller utleveranslistan.

Bristanalys visar, för beställda artiklar, den eller de tillverknings- eller inköpsorder som ligger närmast före eller efter den tidpunkt vid vilken kundorderraden ska levereras. För tillverkningsorder visas operationer med aktuell status samt en materiallista med eventuella bristartiklar på motsvarande sätt som T-orderfråga. För köpta artiklar visas orderinformation från inköpsordern.

För beskrivning av utskrifter på respektive listtyp, se Utskriftsexempel, listtyp Plocklista och Utskriftsexempel, listtyp Utleveransrapportering

Arbetsgången är vanligen att kontrollera först i klareringslistan så att det inte finns några brister till en order och sedan skriva ut en plocklista.

Selektering av urvalet kan göras på ett flertal begrepp men gruppering kan göras enbart på ordernummer.

Om åldersanalys tillämpas görs även en åldersanalys av artiklarna i lagret och artiklar föreslås att plockas från lagerplatserna med de äldsta artiklarna. Det fungerar på samma sätt som i plocklistan i Försäljning.

Leverans av kopplad T-order

Systeminställningen Automatisk status 6 (Levererad) på T-order när kopplad K-order utlevererasstyr om kopplad T-order ska byta status vid utleverans. Läs mer om denna systeminställning under Order på fliken Tillverkning i Systeminställningar.

Multipla lagerplatser

Tillämpas multipla lagerplatser gör systemet en åldersanalys av artiklarna på de olika lagerplatserna. Vid utskrift av plocklista föreslår därför lageruttag från den lagerplats som har det äldsta inleveransdatumet. Täcker inte det disponibla saldot på den lagerplatsen det antal som ska tas ut, kompletterar systemet detta med att föreslå ytterligare uttag från lagerplatsen med det näst äldsta inleveransdatumet, osv.

Vilka grafiska presentationer finns det?

Det finns inga grafiska presentationer i denna lista.

Vad finns det för uppdateringsmöjligheter?

På fliken Klarering vid listtyp Plocklista, markeras förvalt de enskilda artiklar i order som bokade om det finns disponibelt saldo. Här går det att välja vilka material som ska bokas eller ta bort bokning. När klareringslistan sparas bokas antalet artiklar för denna order på de artiklar som markerats som bokade.

Notera att en fråga om att Uppdatera status för plocklistan kommer upp efter en utskrift. Normalt ska denna fråga besvaras med Ja, annars får inte ordern status 4 och då kommer heller inte artiklarna att bli klarerade. I praktiken betyder det att det är möjligt att ångra klareringen efter utskrift genom att inte godkänna statusuppdateringen.

Varningsmeddelande, Uppdatera status för plocklistan?

Det går även att ta tillbaka en gjord klarering och avboka material på en order. Markera Klarering på fliken Beställning och välj de order som ska avbokas i selekteringsdelen. Sedan klareringslistan hämtats avmarkeras Bokad för de artiklar som ska avbokas. Vid spara av listan sker avbokningen.

Vid listtyp Utleveransrapportering går det i fliken Utleveransrapportering att markera rader för utleverans eller ange utlevererat antal samt ange utleveransdatum. Via Informationsmenyn är det möjligt att markera alla rader för utleverans samt att lägga till textrader. Vid spara sker utleverans av markerade rader.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Concept Link IconSe även:

Sida av