Du är här: Försäljning > Servicehantering > Registrera grunddata service > Allmänt om Registrera grunddata service

Allmänt om Registrera grunddata service

Den här rutinen ingår i tilläggsfunktionen Servicehantering.

Varför denna rutin?

I denna rutin måste visst grunddata uppdateras innan servicehantering kan användas i systemet. Uppgifterna som registreras här behövs bl.a. för att kunna registrera serviceorder i rutinen Registrera serviceorder. Fönstret består av fem flikar där den första fliken definierar förvalt data per servicetyp och i de övriga flikarna uppdateras register för aktiviteter, servicetekniker, kostnader och servicetyper.

Förvalt data per servicetyp

På fliken Förvalda värden går det att lägga upp förvalda grunddata på olika servicetyper. Systemet levereras med fyra olika servicetyper: Installation, Garanti, Planerad service samt Akut service. Dessa baseras på lika många grundtyper med samma namn. På fliken Servicetyper går det dessutom att registrera egna servicetyper som ska baseras på någon av de fyra grundtyperna.

Grunddata på servicetyper är en sorts "beredning" av servicetypen, med aktiviteter, ansvarig för servicetypen och ansvarig att avrapportera aktivitet, samt olika kostnader. Grunddata hämtas förvalt upp för respektive servicetyp då en ny serviceorder registreras.

Aktiviteter och kostnader kan sättas som tvingande och måste då utföras/läggas till en service och kan inte tas bort. De olika aktiviteterna kan beskriva en bestämd eller förvald arbetsgång per servicetyp. Kostnaderna kan beskriva förvalda eller bestämda kostnader som ska påföras per servicetyp. Här styrs även prissättning, alltså hur vi tar betalt för dessa kostnader gentemot kunden.

Det går att lägga in kommentarer till varje servicetyp som fungerar som en intern anteckning.

Aktiviteter, servicetekniker och kostnader

På flikarna Aktiviteter, Servicetekniker och Kostnader går det att registrera valfritt antal aktiviteter, servicetekniker och kostnader i separata tabeller som sedan hämtas upp då dessa ska läggas upp per servicetyp. Dessa aktiviteter, servicetekniker och kostnader hämtas även då de ska registreras direkt på en serviceorder. De normalt förekommande aktiviteter, servicetekniker och kostnader som uppstår i samband med service bör läggas upp i tabellerna. Aktiviteter är språkstyrda.

Notera att även externa leverantörer av service kan registreras som servicetekniker.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av