Du är här: Försäljning > Servicehantering > Registrera serviceorder > Planering

Planering

Här planeras en serviceorder.

Servicetyp

Servicetyp är något som väljs i en rullgardinsmeny som utgår från ett grunddataregister som läggs upp i rutinen Registrera grunddata service. Det finns några olika grundtyper som styr viss funktionalitet. De olika grundtyperna är Installation, Garanti, Planerad service och Akut service. På servicetypen kan serviceplats, prioritet samt regelverk för fakturering anges. Det förvalda värdet när ny serviceorder registreras styrs av den servicetyp som är satt som förvald i grunddatarutinen.

Servicetyp styr också vilka orderrader som läggs till automatiskt, antingen vid spara eller om fliken Rader väljs första gången efter att en servicetyp valts. En fråga visas då, om orderrader ska skapas utifrån förvalda kostnadsrader (de under Fakturering på fliken Service). Om servicetyp byts på en order visas en fråga om befintliga orderrader ska lämnas kvar oförändrade. Vid Nej på den frågan visas en fråga om alla orderrader ska bytas ut helt. Vid Ja på den frågan byts automatisk alla orderrader ut till den servicetypens orderrader. Vid Nej på den frågan uppdateras endast prissättningen på raderna.

Serviceplats

Serviceplats föreslås enligt vad som är angivet för vald servicetyp, men kan ändras manuellt. Det som finns att välja är Hos kunden och Hos oss.

I det fall serviceplatsen är Hos oss är det lämpligt att skriva instruktioner till kunden under knappen Extern kommentar, det kan t.ex. gälla vart serviceobjektet ska skickas och när. Texter som anges som externa kommentarer kommer förvalt ut på blanketterna serviceoffert, serviceorder och servicerapport (det går att styra med blankettparametern Visa extern kommentar/beskrivning).

Tidsåtgång

Här anges den planerade tidsåtgången i timmar. Tidsåtgången kan även ändras under knappen Tillgängliga servicetekniker.

Planerat startdatum

Här anges det datum som servicen planeras att starta. Detta datum kan även ändras under knappen Tillgängliga servicetekniker.

Färdigdatum

Utifrån Startdatum och Tidsåtgång så föreslås ett Färdigdatum, beräkningen tar även hänsyn till en anställd serviceteknikers kalender.

Starttidpunkt

Här anges det klockslag servicen startar. Starttidpunkt kan även ändras under knappen Tillgängliga servicetekniker.

Färdigtidpunkt

Färdigtidpunkt räknas ut som Starttidpunkt + Tidsåtgång, beräkningen tar även hänsyn till en anställd serviceteknikers kalender.

Knappen Tillgängliga servicetekniker

Under denna knapp öppnas fönstret Resursplanering. I fönstret väljs servicetekniker och det går även att se en planeringsbild som veckoöversikt för varje servicetekniker.

Servicetekniker

Här går det att se namnet på vald servicetekniker. Är flera tekniker valda visas texten i fältet i grå färg och en sk. tooltip visas. Antal valda tekniker visas på ovanstående knapp.

Prioritet

Den prioritet som är angiven på vald servicetyp är förvald, men går att ändra. Tillåtna värden är 1-9 (tomt värde tillåts inte). Prioritet används till selektering och sortering i listor.

Servicekategori

Servicekategori fungerar på samma sätt som t.ex. artikelkategori. Servicekategori används som sökbegrepp i listor.

Status

Visar den orderstatus som finns på fliken Huvud.

Godsplats

I de fall serviceplats är Hos oss och orderstatus är Ankommit så kan en godsplats vara angiven i samband med ankomstrapporteringen. Här visas då information om vart ankommet gods placerats.

Knappen Intern kommentar

Här kan en intern kommentar om servicen skrivas. Kommentaren visas inte på någon blankett. Är tilläggsfunktionen Dokumenthantering installerad går det under knappen även att koppla dokument till den interna kommentaren.

Knappen Extern kommentar

Här kan en extern kommentar skrivas om servicen. Kommentaren visas på blanketter. Är tilläggsfunktionen Dokumenthantering installerad går det under knappen även att koppla dokument till den externa kommentaren. Kopplade dokument till externa kommentarer kan skrivas ut automatiskt tillsammans med blanketterna.

Sida av