Du är här: Försäljning > Utleverans > Avisering > Allmänt om Avisering

Allmänt om Avisering

En allmän beskrivning för hantering av listor i MONITOR finns under Generellt i Startboken.

Vad skrivs ut i denna rutin?

Från fliken Beställning går det i denna rutin att ta fram listor med godsinformation för order att avisera till godsmottagare. Det går även att skriva ut en blankett, sända denna avisering via e-post eller EDI.

Det går att ta fram listor med sändningsinformation att avisera till speditör. Informationen exporteras till en fil som sedan automatiskt sänds via FTP till speditören.

Som en tilläggsfunktion så går det att skriva ut listor med tulldata och exportera till en fil och hämta in i ett tulldatasystem (externt program).

För att det ska gå att få fram sändningsinformation här måste sändningsnummer först vara skapat för en vald informationskälla i Utskrift speditionsdokument samt att speditionshandlingarna blivit utskrivna (status 4).

För att det ska gå att få fram godsinformation här måste orderraderna vara utlevererade (status 5 och 9).

Aviseringsinställningar

På godsmottagare (kund, leverantör/speditör, samt för lagerställe om det tillämpas) som avisering kan skickas till, anges uppgifter för aviseringstyp och aviseringssätt. Inställningar utförs via knappen Ext. Info på fliken Information i Uppdatering kunder respektive Uppdatering leverantörer samt på fliken Adresser med mera i Företagsinformation (för lagerställen).

Som tilläggsfunktion finns även möjlighet att på kund och lagerställe ange om export av tulldata ska göras. Dessa inställningar anges under knappen Ext. Info på fliken Information i Uppdatering kunder respektive Uppdatering leverantörer samt på fliken Adresser med mera i Företagsinformation (för lagerställen).

I Blanketter parametrar i Systemvård går det att välja ett antal blankettparametrar i familjen Spedition, för blanketterna Avisering e-post text, Avisering fax samt Avisering.

I Blanketter fritexter i Systemvård, går det att ange fritexter för blanketten Avisering.

I EDI Kopplingar i Systemvård, ska det anges koppling för avisering till speditör om sändningsinfo ska exporteras till speditör. Där anges även inställning för metod t.ex. FTP-överföring. På samma sätt lägger man upp en EDI-koppling för EDI-avisering* till godsmottagare och tullinformationsexport*. Läs mer i manualen för rutinen EDI Kopplingar hur detta ska anges.

(* Tilläggsfunktion)

Vilka uppdateringsmöjligheter finns det?

Det finns inga uppdateringsmöjligheter i dessa listor.

Vilka grafiska presentationer finns det?

Det finns inga grafiska presentationer i dessa listor.

Fönsterfunktioner

Sedan listan/listorna hämtats upp till bildskärm finns olika specifika fönsterfunktioner i de olika flikarna enligt nedan. Vilka flikar som aktiveras beror på vilka aviseringstyper som väljs i beställningsbilden.

Skicka avisering används för att exportera eller sända blåmarkerade rader i listan. Beroende på vilken flik som är aktiv har funktionen lite olika innebörd:

I fliken Sändningsinformation exporteras informationen till en fil som automatiskt sänds till speditören via FTP enligt inställningarna i EDI Kopplingar.

I fliken Godsinformation exporteras informationen och kan sändas till godsmottagaren via e-post, EDI, fax eller skrivas ut som vanligt på blankett. Om godsavisering ska göras via e-post, EDI, fax eller skrivas ut, styrs med olika val i parametern Aviseringstyp under knappen Ext Info på fliken Information i Uppdatering kunder.

Då godsavisering ska sändas via e-post till kund måste en e-postadress för avisering finnas på ordern. I Uppdatering kunder, under fliken Information, anges den e-post adress som förvalt ska väljas som mottagare av avisering.

Förvalt bifogas aviseringen som en xml-fil i e-postmeddelandet. Om xml-filer ska bifogas eller inte styrs av en inställning under knappen Bifoga xml-fil, på fliken Information i rutin Uppdatering kunder. Kunder som också använder MONITOR kan dra xml-filen från e-postmeddelandet och släppa den i rutin Registrera inköpsorder, för att på så sätt registrera aviseringen. Detta är en funktion som hör till MONITOR-till-MONITOR.

Filnamn på xml- och pdf-filer som skickas via e-post innehåller ordernummer. Men om ordernummer innehåller ogiltiga tecken för filnamn (t.ex. snedstreck "/"), ersätts det ogiltiga tecknet med ett bindestreck "-" i filnamnet.

I fliken Tulldatainformation (tilläggsfunktion) exporteras informationen till en speciell fil enligt inställningarna i EDI Kopplingar. Filen kan sedan importeras i ett tulldatasystem (externt program).

Till granskning (röd högerpil) i fliken Godsinformation används för att kunna granska en sammanställningslista av de rader som är blåmarkerade.

Till urval (röd vänsterpil) i fliken Godsinformation används efter granskning för att backa tillbaka till urvalslistan från sammanställningslistan.

Läs beskrivning av övriga fönsterfunktioner under Fönsterfunktioner i Startboken.

Concept Link IconSe även:

Sida av