Du är här: Inköp > Leverantörsreskontra > Utbetalningsförslag > Allmänt om Utbetalningsförslag

Allmänt om Utbetalningsförslag

En allmän beskrivning för hantering av listor i MONITOR finns under Generellt i Startboken.

Vad skrivs ut i denna rutin?

Här görs utskrift av registrerade men obetalda leverantörsfakturor. Utbetalningar kan även verkställas i denna rutin. Fakturor registreras i rutin Registrera leverantörsfakturor.

Rutinen genererar en lista med förslag på utbetalningar som kan göras utifrån de selekteringsvall som angivits på fliken Beställning. Selektering kan göras på leverantörskod, leverantörsnamn sök, leverantörskategori, förfallodatum, valutakod, betalningssätt samt prioritet.

Det går att göra olika val av listtyper. Varje listtyp presenterar informationen på olika sätt. De olika listtyperna beskrivs vidare under Utskriftsexempel.

Listan redovisar utbetalningsförslagen, grupperat per leverantör eller per förfallodatum. Listan avslutas med en totalsummering av samtliga fakturor samt summa av betalningsmarkerade fakturor. Fakturor som inte har definitivbokats kommer inte med i listan.

För varje faktura finns möjlighet att direkt i listan ange om fakturan ska betalas. Detta görs med en markering på fakturan i listans högra kolumn.

Om betalningssätt angivits verkställs utbetalningar i denna rutin för de fakturor som markerats för betalning. Denna rutin kan därigenom användas som ett komplement till rutinen Utbetalning eller användas uteslutande som betalningsrutin i leverantörsreskontraarbetet om så önskas.

Vid utbetalning skapas automatiskt kontering av systemet. I denna rutin finns dock ingen möjlighet att manuellt ange kontering av betalningen. För övrig information gällande utbetalningar, hänvisas till hjälpen i rutin Utbetalning.

Vid utskrift av lista är alla fakturor som förvalt markerade som godkända för betalning. Sparas listan innebär det antingen att de betalas (om betalningssätt angivits) eller att de får en uppdaterad status, godkänd för betalning. Notera att fakturor som sparats utan betalningsgodkännande fortfarande kan betalas, antingen genom att gå in i rutinen på nytt eller om rutinen Utbetalning används.

Även utlandsfakturor som ska betalas elektroniskt kan visas och betalas i denna rutin. Sådana fakturor har betalsättet LBU (bankbetalning) eller FBU (postbetalning). För utlandsfakturor visas en varning om leverantören saknar nödvändiga uppgifter för att verkställa betalningen. Kontrollen sker på fakturor som betalas via betalningssätten LBU och FBU. Systemet kontrollerar de uppgifter som registrerats för leverantören under knappen Utlandsbetalning i rutin Uppdatering leverantörer. Saknas uppgifter visas fakturan i utbetalningsförslaget, men går inte att betala.

I de fall utbetalningar i denna rutin ska göras via BG/PG, finns i beställningsbilden ett fält för att ange utbetalningsdatum. Det nedersta fältet i beställningsbilden, Kan betalas blir markerat automatiskt om betalningssätt angivits.

Vid betalning med något av betalningssätten LB/FB/LBU/FBU ställs en Closedfråga om transaktionslista ska öppnas och skrivas ut då förslaget lagras. Om Ja väljs vid den frågan görs ett direkthopp till rutin Elektronisk avisering där det går göra utskrift av transaktionslista till skrivare samt att skapa betalfil av betalningarna.

help0152.gif

Fråga vid betalningssätt LB/FB/LBU/FBU.

Vid betalning av fakturor via betalningssätten BG/PG/KA lagras betalningarna till nästa lediga buntnummer. Buntnumret är ett löpande nummer som räknas upp för varje "bunt" av betalningar som registreras. Varje bunt motsvarar i regel en dags sammanställning av betalningar som erhållits från post/bank. Vid användning av buntnummer kan betalning göras för en betalningsdag åt gången. Vid integration till redovisningen skapas automatiskt ett verifikat per buntnummer. Buntnummer används enbart om startkod för detta angivits i rutin Nummerserier.

Betalfria dagar

Med systemparametern Ta hänsyn till helgdagar vid beräkning av förfallodatum under rubriken Utbetalning på fliken Inköp i Systeminställningar går det att styra om systemet automatiskt ska sätta betaldatum till föregående eller nästkommande vardag. Notera att beräkningen av förfallodatum även tar hänsyn till de helgdagar som finns registrerade i rutinen Betalfria dagar.

Vilka uppdateringsmöjligheter finns det?

I denna rutin kan uppdatering i läge Lista bildskärm göras på varje faktura gällande förfallodatum, attestansvarig, betalsätt samt godkännande av betalning. I listtyp Summa / betalsätt finns dock ingen uppdateringsmöjlighet gällande betalsätt.

Vilka grafiska presentationer finns det?

I denna rutin går det inte att göra någon grafisk presentation.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Concept Link IconSe även:

Sida av