Du är här: Inköp > Leverantörsreskontra > Elektronisk avisering (LB)(FB) > Allmänt om Elektronisk avisering (LB)(FB)

Allmänt om Elektronisk avisering (LB)(FB)

Vad är LB/FB?

LB står för LeverantörsBetalningsrutin och är ett sätt att rationellt sköta utbetalningar via Bankgirot med hjälp av datakommunikation. FB står för FakturaBetalningsservice och är PlusGirots motsvarighet till LB. Till Bankgirot/PlusGirot skickas ett underlag på obetalda fakturor via Internet. Fakturorna bevakas sedan av Bankgirot/PlusGirot och betalas på fakturornas förfallodatum. Även utlandsfakturor, dvs. fakturor med betalningssätten LBU eller FBU skickas i denna rutin. Det går även att skicka betalningar via en Internetbank.

Vad görs i denna rutin?

Denna rutin används för att skapa en transaktionslista för avisering av LB/FB/LBU/FBU utbetalningar. Transaktionslistan visar vilka betalningsposter som skapats i rutinerna Utbetalning eller Utbetalningsförslag, som ännu ej aviserats för sändning till Bankgirocentralen eller PlusGirot.

Fönstret Elektronisk avisering (LB)(FB) består av en övre del Betalningssätt och en nedre del som visar transaktionslistan. Då rutinen öppnas anges först i övre delen för vilket betalningssätt transaktionslistan ska skrivas ut.

När transaktionslistan skrivs ut i denna rutin skapas en datafil innehållande de betalningsunderlag som finns med i transaktionslistan. Sökvägar till betalningsfilerna för LB/FB/LBU/FBU måste först anges under Leverantörsreskontra på fliken Inköp i Systeminställningar.

Listan visar vilka fakturor som finns med på betalningsunderlaget. Den betalningsfil som skapats kan sedan skickas elektroniskt med hjälp av ett externt program, exempelvis Girolink Internet eller till en Internetbank.

Bevakning att betalning sker görs av Bankgirocentralen eller PlusGirot. När fakturabetalning verkställts skickar de en lista på betalningar som gjorts samt ett uttagskvitto. Dessa fakturabetalningar rapporteras i en separat rutin Återrapportering LB/FB.

När en ny betalningsfil ska skapas på efterkommande transaktionslistor skrivs den föregående betalningsfilen över. En dialogruta kommer då upp på skärmen för att bekräfta överskrivningen.

Då betalfil skapats ges möjlighet att direkt från systemet öppna överföringsprogrammet/Internetbanken för sändning av betalningsfilen. Sökvägen till överföringsprogrammet/Internetbanken måste först vara angiven med parametern Sökväg till kommunikationsprogram/ internetbank, under Utbetalning på fliken Inköp i Systeminställningar.

Ett varningsmeddelande visas om det finns en leverantör som saknar bank- och plusgironummer. Om någon leverantör både saknar bank- och plusgironummer får användaren en fråga om denna vill fortsätta ändå. Vid svar "Nej" avbryts betalningen och betalfilen skapas inte, vid svar "Ja" skapas betalfilen.

Anm. Det är viktigt att Bankgiro-nummer och PlusGiro-nummer är korrekt angivet på leverantören för att betalningarna ska adresseras till rätt mottagare.

Förutom transaktionslistan skrivs även ett debiteringsbemyndigande ut som kan skrivas under av teckningsberättigad och faxas som fullmakt för betalningarna. Debiteringsbemyndigandet visar förutom fakturaposterna även uppgift om kontaktperson. Kontaktperson måste då finnas registrerad med kod FBLB på fliken Referenser i Företagsinformation i Systemvård. Under Leverantörsreskontra på fliken Inköp i Systeminställningar går det att ställa in om debiteringsbemyndigande ska skrivas ut vid utskrift av transaktionslista eller ej.

För fakturor som förfaller på en betalningsfri dag (t.ex. lördag eller söndag) gör systemet automatisk en framflyttning av betalningsdag till nästkommande vardag. Betalningsfria dagar registreras i rutin Betalfria dagar i Systemvård.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av