Du är här: Försäljning > Kunder > Uppdatering kunder > Aktiviteter

Aktiviteter

Under rubriken Aktiviteter går det i en tabell att redigera, lägga till eller ta bort aktiviteter som rör kunden/kontakten. Genom att registrera olika aktiviteter på kontakten, kan en beordring och bevakning av händelser göras. Skulle en planerad aktivitet förbises, kan systemet ge en påminnelse.

Flera aktivitetsrader kan registreras på varje kund/kontakt.

Det går att uppdatera alla uppgifterna på aktiviteterna här. I rutin Rapportera aktivitet kund, går det att uppdatera Status, Kommentar, Utförd av samt Avrapporterat datum, för flera aktiviteter i en lista.

Genom parametern Skapa kalenderpost i Outlook/Notes, går det att välja att skapa en integration av kundaktiviteter mot sin befintliga kalender (Microsoft Outlook och IBM Lotus Notes). Vilket av de två kalenderprogrammen som ska användas väljs med systemparametern Kalenderprogram för integration med aktiviteter, under Fax / E-post på fliken System i Systeminställningar.

Det finns även ett val för att Visa avslutade aktiviteter, dvs. även aktiviteter med status avslutad. (Förvalt är att avslutade aktiviteter inte visas.)

Via informationsmenyn går det att skapa bevakningsuppdrag i agenten. Agenten är en tilläggsfunktion i MONITOR.

Rad

Anger radnummer.

Nummer

I fältet Nr går det att välja kundaktivitetsnummer för en ny aktivitet eller för att ändra en befintlig. Kundaktiviteter ska först vara definierade i rutin Kund-/Leverantörsaktiviteter, under Tabeller i modulen Systemvård.

Text

I fältet Text visas benämning på aktivitetsnummer. Texten går att ändra/förtydligas, men innebörden av textnumret bör bibehållas.

Pl. datum

I fältet Pl. datum anges planerat färdigdatum för en aktivitet. Förvalt visas dagens datum.

Tid

I fältet Tid anges planerat färdig tidpunkt för en aktivitet. Förvalt visas kl 08:00.

Ansvarig

I fältet Ansvarig väljs Person som planeras utföra aktiviteten. Personen är en registrerad användare i MONITOR.

K

Under knappen K på aktivitetsraden går det att ange kommentarer och kompletterande text för denna aktivitet. Finns en kommentar visas tecknet (#) på knappen. Kommentar kan även anges i Rapportera aktivitet kund när aktiviteten är färdig. Dessa kommentarer kan skrivas ut i rutin Aktivitetslista kund.

Visa kopplade dokument

Med knappen går det att koppla externa dokument till aktiviteten. Om knappen har en blå symbol finns det kopplade dokument som då går att visa eller koppla ifrån. Knappen finns om tilläggsfunktionen Dokumenthantering är installerad.

Status

I fältet Status går det att sätta olika status på aktiviteten. Det finns tre olika status på aktivitet:

Det går också att ändra status för aktiviteter i Aktivitetslista kund.

Avr.datum

Avrapporterat datum visar datum när aktiviteten rapporteras färdig. Fältet fylls automatiskt i med dagens datum då status sätts till 3 - Avslutad på en aktivitet. Det går också att ändra avrapporterat datum för aktiviteter i Aktivitetslista kund.

Utförd av

I fältet Utförd av går det att ange den som utfört rapporteringen. Fältet fylls automatiskt i med inloggad användare då statusen sätts till 3 - Avslutad på en aktivitet. Det går också att ändra Utförd av för aktiviteter i Aktivitetslista kund.

E-post

Under e-postknappen går det att sända ett e-postmeddelande till den person som är satt som ansvarig för en aktivitet.

Ämnesraden i meddelandet innehåller en standardfras baserat på aktivitetstexten samt aktuell kund. Meddelandet innehåller även en hyperlänk till MONITOR, den aktuella rutinen och inlästa posten, i formatet url:monitor://<ftg_nr>/<rutin_id>/<post>. Kommentarer angivna på aktiviteten visas också i meddelandet.

Finns kopplade dokument till aktiviteten är de bifogade som PDF. För att kunna koppla dokument till en aktivitet krävs tilläggsfunktionen Dokumenthantering.

Meddelandet sänds enligt den inställning som är satt för Metod för att skicka e-post, under Fax/E-post på fliken System i rutin Systeminställningar. Den ansvariges e-postadress, dit meddelandet förvalt sänds, ska också vara angiven i rutin Användare. När ett e-postmeddelande är sänt visas en grön bock till höger om e-postknappen.

Påminnelse

Fältet Påminnelse används för att ställa in om påminnelse för kundaktiviteten ska aktiveras eller inte eller om påminnelse redan är skickad. Om påminnelse är aktiverad öppnas automatiskt ett påminnelsefönster, för den som står som ansvarig för aktiviteten, då planerat datum och tid passerats. Sedan påminnelsen skickats ställs fältet automatiskt om till Påminnelse skickad, såvida inte mottagaren markerar Påminn igen i påminnelsefönstret. Se mer om påminnelser under Påminnelse om kundaktivitet.

För att påminnelser om kundaktivitet ska kunna visas måste detta först aktiveras på berörda användare, under knappen Påminnelse i rutin Användare i Systemvård. Läs även mer om inställningar i kapitel Grundinställningar för Sälj- och Inköpsstöd i handboken Tillämpningar.

Sida av