Du är här: Systemvård > Allmänt > Systeminställningar > EDI

EDI

Under denna sektion finns inställningar som berör EDI-kommunikation mot kunder.

Prefix på ordernummer vid orderimport, blankt = inget prefix

Här går det att ange ett prefix som förvalt läggs till kundordernumret vid registrering av en kundorder i rutin Order / EDI-import. Prefix kan vara en siffra eller en bokstav. Sätts t.ex. bokstaven O blir ordernumret då i formen: OXXXXX där X kan vara löpnummer från nummerserie för kundorder eller ett valfritt nummer. Förvalt är här tomt, dvs. inget prefix för leveransplaneorder.

Ordernummer vid Order/EDI-import

Denna parameter gäller för rutin Order / EDI-import. Denna inställning överstyr parametern Tilldela ordernummer från kundens ordernummer, som finns under knappen Ext. Info på fliken Information i rutin Uppdatering kunder. Här finns två olika val:

Ordernummer vid Order/EDI-import lista

Denna inställning gör det möjligt att välja hur ordernummer skapas i rutin Order / EDI-import lista. Här finns tre olika val:

Prefix på ordernummer vid leveransplaneimport, blankt = inget prefix

Här går det att ange ett prefix som förvalt läggs till kundordernumret vid registrering av en leveransplaneorder i rutin Leveransplan / EDI-import. Prefix kan vara en siffra eller en bokstav. Sätts t.ex. bokstaven L blir ordernumret då i formen: LXXXXX där X kan vara löpnummer från nummerserie för kundorder eller ett valfritt nummer. Förvalt är här tomt, dvs. inget prefix för leveransplaneorder.

Importera en leveransplan i taget

Här går det markera att förvalt ska flera inkomna leveransplaner importeras en och en i taget vid varje överföring. Denna valmöjlighet finns också i rutin Leveransplan / EDI-import, genom att där avmarkera parametern Import alla.

Importera en order i taget

Här går det att markera att förvalt ska flera inkomna order importeras en och en i taget vid varje överföring i rutin Order / EDI-import.

Välj leveransplan innan import

Markeras denna parameter går det att själv välja vilken av leveransplanerna i kön som ska importeras i rutin Leveransplan / EDI-import.

Välj order innan import

Markeras denna parameter går det att själv välja vilken order i kön som ska importeras i rutin Order / EDI-import.

Logga importerade leveransplaner och varningar

Vid import av leveransplaner från kunder via EDI, går det att logga leveransplanerna när de sparas till nya leveransplaneorder. Anledningen till att logga leveransplanerna är för att kunna jämföra hur de förändrats över tid. Den förändringen kan visas i rutin Leveransplanelogg / Diff.

Varningar: Att logga varningar är användbart vid automatiserad import av leveransplan (via tilläggsfunktionen Agenten). Då går det att ta fram varningar och fel i efterhand från importen för att kunna korrigera manuellt. Loggarna sparas och kan tas fram genom att selektera på ID 170-174 i rutin Händelsehistorik.

Automatisk avstämning: Systemet försöker jämna ut och dra av de följesedlar som ännu ej har nått kunden, då kunden skapade den leveransplan som just importeras. Dessa eventuella avdrag baseras på en jämförelse mellan avsända följesedelnummer i systemet och kundens mottagna följesedelsnummer. Systemet tar kundens högsta mottagna följesedelsnummer och summerar sedan alla följesedelnummer i systemet med högre nummer och antar att dessa är "under transport" och ska dras av. Denna totaldifferens dras sedan av från avropen uppifrån i leveransplanen tills dess att differensen är förbrukad. Det går dessutom att göra manuell avstämning i Leveransplan / EDI-import.

Beroende på hur ofta och stora leveransplaner som importeras via EDI så fylls loggningstabellen på i databasen vid varje import, om något av de fyra alternativen för loggning har valts i denna systeminställning. Glöm därför inte att rensa den tabellen med jämna mellanrum, t.ex. en gång per år. Detta görs i rutin Rensningsrutiner i Systemvård. Välj där att rensa tabellen Leveransplanelogg.

Antal dagar med logg av varning vid import lev.plan

Den används när Loggning med frystid i närtid i systeminställningen ovan är aktiverad. Denna systeminställning loggar kundorderrader som ändrats inom den tidsperiod som angetts vid Leveransplan / EDI-import. Sätts värdet till 0, kommer ingen loggning att ske. Denna systeminställning ger en generell frystid för systemet. Parametern Antal dagars frystid vid import av leveransplan i rutin Uppdatering kunder under fliken Information och knappen Ext. Info ger en kundunik frystid, och den överstyr den generella frystiden.

Antal dagars frystid vid import av leveransplan

Parametern gäller som en generell inställning och eventuellt värde angivet under knappen Ext. Info i Uppdatering kunder överstyr denna.

Funktionen är den samma som Ext. Info och de värden som kan anges är:

Filter vid import av leveransplan

Här går det att ställa in ett filter som ska vara förvalt vid import av leveransplaner. Filtret aktiveras via Informationsmenyn under höger musknapp på en orderrad i Leveransplan / EDI-import. Följande filteralternativ finns:

Importera leveransplan med antal i decimalform

Denna systeminställning anger om decimaltal används.

Generera textrader vid orderimp. & skapa underliggande art.rader för fiktiv art.

Markera detta alternativ om textrader till artiklar ska genereras vid import av order och leveransplaner. Markera även denna parameter om underliggande artikelrader för fiktiv artikel ska skapas vid order/EDI import (gäller inte import av leveransplaner).

Skapa textrad med kundordernr vid import

Markera detta alternativ om även en textrad innehållande kundens ordernummer ska läggas till under respektive artikel vid import av leveransplaner och kundorder.

Skapa importerad fritext från orderhuvudet sist på orderrader

Markera detta alternativ om även fritextrader tillhörande orderhuvudet ska läggas till sist på orderrader vid import av kundorder. Om inte detta alternativ markeras, läggs dessa fritextrader endast in under knappen Fritext på orderhuvudet.

Uppdatera orderhuvudets godsmärke vid orderimport

Markeras detta alternativ läggs även de två första importerade fritextraderna in i godsmärkningen. Om inte detta alternativ markeras, läggs dessa fritextrader endast in under knappen Fritext på orderhuvudet.

Order/EDI-import lagrar ej pris från importerat meddelande

Denna parameter ser till att pris inte tas från importfilen utan tas från MONITOR. Detta gäller för registrering av kundorder via dra-och-släpp i rutinen Registrera kundorder, samt import i rutinen Order / EDI-import.

Exportera följesedelunderlag i plocklista

Markeras detta val kommer parametern Följesedelunderlag under listan Plocklista EDI / emballage i rutin Plocklista förvalt att vara markerad. Ett följesedelunderlag kommer då att exporteras ut till den plocklistan.

Plocklista visar orderrader med status lägre eller lika med

Med denna parameter går det att styra vilka orderrader som ska visas med avseende på vilken radstatus (åtagandegrad) som kundorderraden har.

Visa varning för saknat emballage eller kundkoppling i plocklistan

Med denna parameter går det att styra om en varning ska visas eller ej, om emballage eller kundkoppling saknas på artiklar vid utskrift av Plocklista EDI i rutin Plocklista.

Sök ej port vid import utleveransrapportering

Markeras denna parameter bortses från felaktig portkod i importfilen. Denna systemparameter gäller enbart för anpassningen Import utleveransrapportering i rutin Plocklista.

Sök på kundens ordernr per rad vid import utleveransrapportering

Markeras denna parameter måste kundens ordernummer stämma överens med numret som finns i importfilen. Denna systemparameter gäller enbart för anpassningen Import utleveransrapportering i rutin Plocklista.

Använda EDI-faktura

Markera detta alternativ om EDI-faktura (INVOIC) ska tillämpas i systemet. Funktionen styrs sedan per kund genom att parametern Fakturera kund i Utskrift EDI-fakturor aktiveras, under knappen Ext. Info på fliken Information i rutin Uppdatering kunder.

Exportera emballage med pris i Utskrift EDI-fakturor

Denna parameter aktiverar export av fakturarader med radtyp=1 och artiklar av typen emballage som har pris > 0 samt radtyp 2 och 3. Fakturarader med pris =0 eller radtyp 5 och 9 exporteras ej.

Använda artikeltyp Emballage för att definiera emballage i EDI-faktura

Markeras denna parameter kan artikeltyp E (Emballage) användas för klassificering av extra kostnad på EDI-faktura.

Exportera alla rader med pris i utskrift EDI-faktura (Global Invoice)

Markeras denna parameter exporteras även andra radtyper än radtyp 1 vid EDI-faktura med Global Invoice. Det är då även radtyp 2, 3, 4, 5 och 9 som exporteras då denna parameter är aktiverad.

Visningsformat för period

Här går det att sätta ett format för period att använda i rutin Leveransplan/EDI-import. Denna parameter överstyr det generella periodformatet i systemet, som sätts under fliken System. Följande alternativ finns:

Förvald typ av EDI-pallflagga

Här går det att välja om utskrift av pallflagga EDI ska vara förvalt för Ej utlevererade order eller Utlevererade order i rutin Utskrift pallflagga EDI i Försäljning.

Sida av