Du är här: Tillämpningar i MONITOR > Fakturerings- och Betalningsplaner > Allmänt om Fakturerings- / Betalningsplaner

Allmänt om Fakturerings- / Betalningsplaner

Vad är Fakturerings- och Betalningsplaner?

Fakturerings- och betalningsplaner är en sorts "mallar" som kan användas vid registrering av offert, kund- och inköpsorder. Dessa mallar ger ett bättre stöd vid hantering av förskotts- och delfaktureringar av större projekt/order. Ett vanligt exempel är att fakturering och betalning sker enligt följande:

Det finns givetvis många varianter på det ovanstående.

Inställningar och förberedelser

Innan du kan börja använda fakturerings- och betalningsplaner i ditt företag måste du göra några förberedande inställningar i systemet.

Systeminställningar

Blanketter parametrar

Tjänstekoder/varugrupper

Fakturerings- / betalningsplaner

Uppdatering kunder / Utskrift kunder

Uppdatering leverantörer / Utskrift leverantörer

Försäljning

Vid registrering av kundorder/offert går det sedan att ange att en order ska faktureras enligt en faktureringsplan. När du gör detta hämtar du upp en mall för hur ordern ska betalas. I faktureringsplanen anges hur mycket som ska faktureras per tillfälle, samt hur mycket som är kvar att fakturera.

Det finns en rutin som heter Utskrift faktureringsplan där du kan bevaka vad som är fakturerat och vad som är kvar att fakturera, men det går även att frisläppa ett flertal order för fakturering, t.ex. baserat på tidsperioder.

Vid utleverans av själva kundordern görs ett automatiskt avdrag för de delfakturor som det skickas separata fakturor på. För mera detaljerad beskrivning av faktureringsplaner, se följande avsnitt:

Registrera kundorder / offert

Frisläppning av underlag för fakturering

Utleverans av kundorder

Direktregistrera fakturor

Fakturering - Utskrift fakturor

Inbetalningar

Övrigt

Inköp

Motsvarigheten till faktureringsplan i Försäljning kallas i Inköp för betalningsplan. Vid registrering av inköpsorder anger du på en order att den ska betalas enligt en betalningsplan. Funktionaliteten på betalningsplaner i Inköp är densamma som på faktureringsplaner i Försäljning.

Underlag för förskottsfaktura kan skapas direkt från inköpsorder, via rutinen Utskrift betalningsplan eller i samband med registrering av leverantörsfakturan.

Vid inleverans av inköpsorder läggs det automatiskt till avdragsrader på fakturaunderlaget på tidigare betalda delfakturor. För mera detaljerad beskrivning av betalningsplaner, se följande avsnitt:

Registrera inköpsorder

Frisläppning av underlag för leverantörsfakturaregistrering

Registrera leverantörsfakturor

Utbetalning / Återrapportering

Övrigt

Sida av