Du är här: Försäljning > Kundreskontra > Inbetalningar lista > Allmänt om Inbetalningar lista

Allmänt om Inbetalningar lista

En allmän beskrivning för hantering av listor i MONITOR finns under Generellt i Startboken.

Vad görs i denna rutin?

I denna rutin går det att registrera inbetalningar på kundfakturor i en lista. Inbetalningar kan även registreras i rutin Inbetalningar.

Skillnaden mellan denna rutin och rutin Inbetalningar är att här visas samtliga obetalda fakturor samtidigt på skärmen och prickas av med en markering utan angivelse av fakturanummer.

Listan tas fram från fliken Beställning. Det finns möjlighet att selektera ett urval av kunder, fakturanummer eller ordernummer t.ex.

Betalningar kan registreras både för fakturor i företagsvaluta och utländsk valuta.

Om inbetalt belopp på en faktura inte stämmer med fakturans restbelopp uppstår en differens som kan hanteras som delbetalning, kundförlust eller rabatt. Kontering av kundförlust och rabatt görs automatiskt.

Om en faktura har betalats efter förfallodatum så att dröjsmålsränta uppstått, visas eventuellt räntebelopp till höger i listan. Det är också möjligt att välja bort ränta för aktuell faktura. Parametrar för dröjsmålsränta ska vara angivna i Systeminställningar. Dessutom ska det vara angivet att ränta ska debiteras kunden i rutin Uppdatering kunder.

Längst ned i listan visas löpande total inbetalt belopp samt antal betalda fakturor. Anges en buntsumma på totalt inbetalt belopp i beställningsbilden görs en avstämning mellan denna och det aktuella inbetalda beloppet. Denna information kan användas som avstämning att betalningarna registrerats rätt.

För varje faktura anges betalt belopp, betalsätt, betaldatum, eventuell differenskod samt eventuell ränta. Ett förvalt betalsätt och betaldatum för samtliga fakturor i listan kan anges i beställningsbild. Inbetalningar kan registreras via betalsätten bankgiro, PlusGiro och kassa.

Betalningen av fakturorna lagras till nästa lediga buntnummer. Buntnumret är ett löpande nummer som räknas upp för varje "bunt" av betalningar som registreras. Varje bunt motsvarar i regel en dags sammanställning av betalningar som erhållits från post/bank. Vid användning av buntnummer kan betalning göras för en betalningsdag åt gången. Vid integration till redovisningen skapas automatiskt ett verifikat per buntnummer. Buntnummer används enbart om startkod för detta angivits i rutin Nummerserier i Systemvård.

Se mer information under Utskriftsexempel.

Granskning av fakturor

I den här rutinen finns möjlighet att granska fakturor direkt från fliken Lista bildskärm. Det finns tre olika alternativ:

Integration

Då betalningarna registrerats här vid spara uppdateras kundreskontran. Journal/bokföringsorder för betalningarna skrivs ut i rutin Utskrift inbet.journal/bokf.order. Med systemparametern Direktutskrift av journal/bokf.order vid inbetalning, under Faktura på fliken Försäljning i Systeminställningar, finns möjlighet att välja om direktutskrift av journal/bokföringsorder ska ske eller om en fråga ska komma först om det, då en inbetalning registreras.

Det finns fyra val för integration mellan kundreskontran och redovisningen enligt nedan med systeminställningen Integration av inbetalningsjournal till redovisningen, under Integration på fliken Redovisning i Systeminställningar:

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Concept Link IconSe även:

Sida av