Du är här: Försäljning > Servicehantering > Registrera serviceorder > Fliken Service

Fliken Service

Under Serviceobjekt visas information om det serienummer som valts i fältet Serienr. på rubrikraden.

Under Planering väljs servicetyp. Serviceplats föreslås utifrån vald servicetyp, men går att ändra på ordern. Här anges datum och tidpunkt när servicen ska utföras samt planerad tidsåtgång. Servicetekniker som ska utföra servicen ska väljas. Det går också att ange prioritet, servicekategori samt intern och extern kommentar.

Under Avvikelse går det att välja att skapa en ny kundavvikelse baserad på serviceordern eller koppla en befintlig avvikelse.

Under Serviceplan visas information om produkten/kunden omfattas av en gällande servicplan. Det går att välja att generera serviceorder enligt den planen.

Under Kostnader föreslås kostnadstyper för fakturering av servicen utifrån vald servicetyp, men går att ändra på ordern.

Under Extern utförare visas bl.a. vem som utför arbetet om någon extern leverantör utför servicen i vårt namn. Här går det även att markera om en inköpsorder ska skapas till leverantören av servicen.

Under Utfört arbete går det att se rapporterad tidsåtgång och färdigdatum samt ange en text som berör själva utförandet av servicen. Denna information kan skickas som MMS.

Via Informationsmenyn på höger musknapp går det att länka sig till olika rutiner (förutom frågerutinerna) enligt nedan:

Sida av