Du är här: Tillverkning > Avrapportering > Avrapportering lista > Allmänt om Avrapportering lista

Allmänt om Avrapportering lista

Varför denna rutin?

I rutinen Avrapportering lista går det göra alla typer av rapporteringar på egna operationer och material, samt legooperationer till en tillverkningsorder som antingen är registrerad eller påbörjad. Rapporteringarna kan sedan bevakas i rutin Orderförteckning och redovisas i rutin Efterkalkyl.

Rapporteringar väljs att göras utifrån ett ordernummer och de ingående artiklarna på ordern. Det går att delrapportera ett antal av de planerade artiklarna på ordern. De ingående operationerna kan då rapporteras med föreslagna planerade värden, s.k. snabb- och restrapportering. Det går även att rapportera förbrukat material. Vid rapportering av ett antal artiklar går det att ange att materialet ska följa operation, då föreslås planerad materialkvantitet automatiskt. Detta värde går dock att ändra, om förbrukningen varit en annan än den planerade.

Görs delrapporteringar adderas varje rapportering både vad gäller antal, tid och material.

Vilken information finns det i rutinen?

När ett ordernummer hämtats upp i beställningsdelen går det att på en artikel se olika planeringsinformation. Den information som går att se är information på ingående operationer och material på artikeln. Detta visas i två tabeller i fönstret som operationsrader och materialrader.

I vänster del av fönstret visas ett grafiskt strukturträd med alla ingående artikelposter på ordern. Markeras en artikelpost här hämtas orderinformation samt operations- och materialrader på artikeln och visas i tabellerna. I tabellerna anges sedan värden för rapporteringar.

Vilka rapporteringar kan göras?

I Avrapportering lista går det per artikel rapportera operationer och material samt legooperationer. Det går göra delrapporteringar eller snabb- och restrapporteringar. Rutinen är en kombination av de andra rapporteringsrutinerna Avrapportering operationer, Avrapportering material och Snabb-/restrapportering. Det finns därför några olika alternativ under Vad ska rapporteras? som går att sätta före rapporteringen:

Rimlighetskontroller

Det finns rimlighetskontroller som aktiveras under Order på fliken Tillverkning i Systeminställningar. Med dessa går det få varning om avrapporterat antal överstiger föregående operations avrapporterade antal. Det går att få en varning eller spärra för rapportering om ett material har ett restantal > 0 när avrapportering sker på sista operationen på högsta nivån, dvs då ordern ska få status 4 (Färdig).

Med parametern Rimlighetskontroll för makulering av rest, under Avsluta arbete på fliken Verkstadsinformation i Systeminställningar, går det få en varning om det vid makulering av rest på en operation finns ett restantal kvar på föregående operation.

Parametern Kontroll om negativt saldo genereras vid rapportering styr om rapportering med minussaldo går att göra. Även denna parameter finns under Order på fliken Tillverkning i Systeminställningar.

Avvikelsehantering för egna operationer

Det går att förenkla avvikelsehanteringen i samband med avrapportering av egna operationer. Systemparametern Registrera avvikelse från Avrapportering operationer/Avrapportering lista ska vara satt, under Order på fliken Tillverkning i Systeminställningar. När en avrapportering av en operation sparas (med ett kasserat antal angivet) öppnas då automatiskt rutin Registrera avvikelse och en ny avvikelse skapas med alla uppgifter från rapporteringen ifyllda.

Operationslego

Om det finns legooperationer avrapporteras istället legokostnaden i fältet Avr. tid, planerade kostnader hämtas ifrån operationsraderna i beredningen med parametern Föreslå resterande på operation satt. Enhet är den valuta som är registrerad på operationen.

Vid rapportering av en legooperation går det skapa underlag för leverantörsfaktura. Detta anges med parametern Skapa underlag för lev.faktura vid avrapportering op.lego, under Leverantörsreskontra på fliken Inköp i Systeminställningar. I det fallet anges ingen legokostnad i denna rutin, fältet Avr. tid visar då noll och är gråmarkerat. Legokostnaden rapporteras i det fallet till fakturaunderlaget och visas då fakturan registreras i Registrera leverantörsfaktura. Underlaget för leverantörsfaktura föreslås att konteras enligt vad som är satt på varugrupp/inköpskonto. En förutsättning för att kunna skapa fakturaunderlaget är att inköpsordernummer finns. Det skapas då op.legodokumenten skrivs ut. Är inte detta gjort visas ett varningsmeddelande som talar om att inköpsordernummer saknas.

Det går att Undanta skapa fakturaunderlag lego per produktionsgrupp i rutin Uppdatera produktionsgrupper.

Vid rapportering av legooperationer fås nedanstående meddelande om att det går att länka till rutin Inleveransrapportering op.lego istället och göra avrapporteringen där.

Meddelande vid avrapportering av legooperation.

Informationsmenyn, med länkning till Inleveransrapportering op.lego.

Multipla lagerplatser

En artikel kan ha flera lagerplatser. Tillämpas multipla lagerplatserMultipla lagerplatser aktiveras då parametern "Hantera multipla lagerplatser per artikel"
markeras, under Lagerplats på fliken Lager i Systeminställningar.
och det är en artikel med multipla lagerplatser registrerade, går här att ta upp ett fönster för multipla lagerplatser på fälten Färdiga för inleverans på sista operation och Förbrukat för uttag av material. Rapportering kan då registreras per lagerplats.

Har multipla lagerplatser tidigare tillämpats och sedan tagits bort med systemparametern, kan ändå detta fönster tas upp vid rapportering på artiklar som har kvar multipla lagerplatser.

Vid rapportering av sista operation går det i det fönstret även att lägga till eller byta benämning på lagerplatser. Vid rapportering av förbrukat material går detta dock inte att göra.

Väljs Föreslå resterande på operation görs en kontroll enligt nedan:

Väljs Föreslå resterande på material görs en kontroll enligt nedan:

Det går också tillämpa att alltid skapa nya lagerplatserOm parametern "Skapa ny plats vid snabbrapportering in, vid multipla lagerplatser"
sätts, under Lagerplats på fliken Lager i Systeminställningar, skapas alltid en ny lagerplats vid snabbrapportering.
vid rapporteringen av färdigtillverkad artikel. Lagerplatserna föreslås då med namn *1001*, *1002*, osv. Varje rapportering skapar då en batch av artiklar på en egen lagerplats. Detta är tillämpbart då det t.ex. är nödvändigt att separera alla inlevererade artiklar med olika inleveransdatum.

Läs mer om tillämpning av multipla lagerplatser i avsnittet Lagerplats i hjälpen för Systeminställningar.

Utökad uppdatering

På operationsrad och materialrad går det välja Utökad uppdatering på Informationsmenyn under höger musknapp. Med alternativet går det på operation att rapportera restantal och kasserat antal. Det går ange anställningsnummer och annan produktionsgrupp. På material går det att rapportera restantal och avrapporterat pris, samt ange chargenummer med kvantitet.

Finns tilläggsfunktionen Verktygshantering installerad går det även på operation uppdatera en verktygslista kopplad till operation och välja eventuell individ av verktyg. Se mer under Verktygshantering i Avrapportering lista.

Utskrift av pallflagga

Det finns en parameter Öppna Utskrift pallflagga efter Avr. op/Avr. lista, lageringång, under på fliken Tillverkning i Systeminställningar, som möjliggör utskrift av pallflagga i samband med rapportering på sista operation som ger lageringång. Rutin Utskrift pallflagga öppnas då automatiskt, med alla uppgifter från rapporteringen ifyllda, efter att rapporteringen verkställts med Spara.

Justering av layout

Proportionerna mellan delarna i fönstret kan ändras och ändringen går att spara för användaren.

Fönsterfunktioner

Läs beskrivning av fönsterfunktionerna under Fönsterfunktioner i Startboken.

Sida av