Du är här: Försäljning > Kunder > Uppdatering kunder > E-post

E-post

Under Adress går det ange kundens huvudadresser för e-post som inte är kopplad till en viss referens. Det går att registrera flera rader med e-postadresser per kund.

Genom att trycka F3 eller dubbelklicka i fältet går det att öppna standard e-postprogram med markerad e-postadress förvald i ett nytt e-postmeddelande. Då går det att få en loggning med hyperlänk till e-postmeddelandet på fliken Säljstöd. Loggningen går att få automatiskt eller via en fråga, vilket styrs med systemparametern Använd Outlook-integration vid e-post från Uppdatering kunder/Kundfråga under Säljstöd på fliken Försäljning i Systeminställningar.

Under Anmärkning går det att ange en beskrivning av varje huvudadress.

Under Mottagare av går det att välja vilken typ av e-postsändning som denna huvudadress ska vara mottagare av. Följande e-postsändningar finns att välja bland:

Under Bifogade filer i e-post går det att på kundnivå bestämma om e-post av order/faktura ska samla alla fakturor i ett e-postmeddelande eller inte. Inställningen på kund överstyr systemparametern Skicka flera order/fakturor i samma e-postmeddelande och gäller rutinerna Utskrift kundorder, Utskrift fakturor och Utskrift EDI-fakturor.

Följande val finns:

I Etikettutskrift kunder går det att ta fram en lista för e-postutskick och välja Huvudadress eller alternativt Referensens e-postadress. E-postadress till referenser anges i tabellen Referenser ovanför.

För Ordererkännande och Avisering är det i normalfallet referensens e-postadress på kundordern som gäller som mottagare av dessa e-postsändningar. Här går det dock att välja annan mottagare av ordererkännande och avisering om så önskas.

Obs! Om man har valt att skicka faktura via e-post så måste det finnas en registrerad e-postadress under Mottagare av faktura.

Sida av